W połowie 2018 roku gotowy ma być łącznik między węzłem Autostrady A2 a Wrzesińską Strefą Aktywności Gospodarczej (WSAG). Brak odcinka o długości 400 metrów utrudniał dotąd rozwój m.in. działającej pod Wrześnią fabryki Volkswagena.

Budowa jest możliwa dzięki porozumieniu zawartemu między spółką Autostrada Wielkopolska, władzami Wrześni, GDDKiA, oraz resortem infrastruktury i budownictwa. Gminna droga, która, według projektu, łączy WSAG z autostradą, jest niemal gotowa - cały czas brakuje jednak 400-metrowego połączenia z rondem w obrębie autostradowego węzła Września.

Burmistrz Wrześni Tomasz Kałużny powiedział w środę PAP, że brakujący odcinek ma być gotowy do końca półrocza 2018 r.; właśnie ogłaszany jest przetarg na jego wykonanie. Jak dodał, nowy łącznik ucieszy nie tylko pracowników firm działających na terenie Strefy, ale też dostawców fabryk, przejeżdżających tranzytowo drogami krajowymi nr 92 i nr 15, oraz mieszkańców Wrześni.

Satysfakcję z podpisania porozumienia wyraziła Autostrada Wielkopolska (AWSA). "Cieszymy się, że przekazany na początku października i uzgodniony z Urzędem Miasta i Gminy Września tekst trójstronnego porozumienia w tej sprawie został ostatecznie podpisany przez GDDKiA i MIB. Porozumienie otwiera drogę do sfinalizowania prac zmierzających do realizacji brakującego odcinka drogi" – powiedziała w środę PAP rzeczniczka spółki Zofia Kwiatkowska.

Na budowie łącznika szczególnie zależy działającemu na terenie WSAG zakładowi Volkswagen Crafter. Fabryka jest najnowocześniejszym i jednym z największych zakładów VW na świecie, jest też największą dotychczasową inwestycją zagraniczną w Polsce - jej powstanie i wyposażenie kosztowało 800 mln euro. Od 2018 roku zakład ma opuszczać 100 tys. aut rocznie.

Reklama

Rzeczniczka spółki Dagmara Prystacka poinformowała w środę, że brak zgody na budowę łącznika od trzech lat powodował ograniczenie pełnych możliwości rozwoju WSAG. "Rozbudowa strategicznej infrastruktury na obszarze wokół fabryki Volkswagena pozwoli w pełni wykorzystać możliwości działających tam podmiotów" - podała.

W sprawie połączenia terenów inwestycyjnych miasta z autostradą przez ostatnie lata interweniowali m.in. lokalni parlamentarzyści. W maju prezes Volkswagen Poznań Jens Ocksen mówił PAP, że temat drogi stał się "wysoce polityczny" i ubolewał, że przedstawiciele AWSA i resortu infrastruktury "unikają bezpośredniej rozmowy" w tej sprawie. Podkreślił też, że obecnie cały ruch między fabryką a A2 odbywa się "lokalną drogą z wiaduktem, który jest w złym stanie technicznym".

Zofia Kwiatkowska zapewniała w maju, że brak budowy drogi dojazdowej do fabryki VW we Wrześni "nie wynika ze złej woli AWSA, ale z konieczności działania w ramach obowiązującej umowy koncesyjnej zawartej z rządem".

>> Czytaj też: Lecimy już na dwóch silnikach. Gospodarki nie ciągnie tylko konsumpcja