Zmiana polityki rządu w kwestii przemysłu motoryzacyjnego przyniosła efekty w postaci nowych inwestycji w tej branży, związanych m.in. z elektromobilnością, uważa wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) Andrzej Kensbok.

"Widać wyraźną zmianę polityki polskiego rządu, dzięki której inwestorzy z branży motoryzacyjnej, tacy jak Mercedes, Volkswagen czy Toyota coraz chętniej inwestują w naszym kraju, widząc jego potencjał. W zarządzanej przez ARP tarnobrzeskiej specjalnej strefie ekonomicznej powstaje największa w Europie fabryka baterii do samochodów elektrycznych. Warto zwrócić uwagę, że inwestycja LG Chem dotyczy elektromobilności, która wpisuje się w rządową Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Kolejne inwestycje w sektorze motoryzacyjnym, w tym w zakresie elektromobilności są potwierdzeniem słusznie obranej drogi" - powiedział Kensbok podczas debaty "Z czym się zmaga polska motoryzacja?", która odbyła się w ramach Kongresu 590.

Podczas debaty zwrócono uwagę, że branża motoryzacyjna w Polsce szybko się rozwija, a sektor motoryzacyjny po latach zapaści na nowo stał się ważną częścią polskiej gospodarki. W tym roku z fabryk w Polsce może wyjechać ponad 600 tys. samochodów osobowych, to nawet 10% więcej niż w ubiegłym roku; to także o ok. 150 tys. więcej niż Polacy rocznie kupują.

Eksport w branży od dwóch lat zwiększa się również o ok. 10% r/r, a branża motoryzacyjna generuje 13% polskiego eksportu. Sektor motoryzacyjny daje pracę dla 10% zatrudnionych w polskim przemyśle - w polskiej branży motoryzacyjnej i sektorach powiązanych pracuje ponad 1 mln osób.

"Podczas dyskusji zwracano uwagę na fakt, że poza fabrykami zagranicznych koncernów siłę i konkurencyjność polskiej motoryzacji budują producenci części i komponentów motoryzacyjnych. Firmy te inwestują nie tylko w tradycyjne komponenty, lecz także w sieci sprzedaży oraz wykorzystanie najnowszych trendów technologicznych. Przykład włoskiego przemysłu motoryzacyjnego pokazuje, jak duże znaczenie dla producentów pojazdów mają silne marki produkujące części i podzespoły. Niemniej organizatorzy przetargów na części i podzespoły nie zawsze doceniają wysoką jakość krajowej produkcji. Ponadto branża motoryzacyjna jest w trakcie rewolucji technologicznej związanej z elektryfikacją oraz pojazdami autonomicznymi. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na innowacje w branży powstał sektorowy program badań naukowych i prac rozwojowych INNOMOTO (pierwszy nabór został zakończony). Stąd, chociaż polska branża motoryzacyjna rośnie nieprzerwanie od ponad dekady, warto się zastanowić, z jakimi wyzwaniami będzie musiała się zmierzyć w perspektywie do 2020 r." - napisała ARP w relacji z debaty.

Reklama