Senator Grzegorz Peczkis (PiS) prezentujący poprawki Senatu powiedział, że zmiany dotyczą wprowadzenia zapisów uniemożliwiających przyszłe rejestrowanie pojazdów bez opłaconych podatków akcyzowych.

Zdaniem Peczkisa druga część poprawek dotyczy uniemożliwienia rejestrowania w uproszczony sposób, czyli bez przeglądu, bez wizyty w starostwie, bez potwierdzenia opłaconych podatków, bez potwierdzenia opłaconych ceł, pojazdów używanych.

Zmiany w przepisach mają uprościć działalność przedsiębiorstw, odciążyć je od części obowiązków administracyjnych, będą też służyć legalnemu użytkowaniu pojazdów w ruchu drogowym.

Nowelizacja zakłada, że dokumentem zaświadczającym o dopuszczeniu do jazdy testowej pojazdu samochodowego, motoroweru, ciągnika rolniczego lub przyczepy będzie profesjonalny dowód rejestracyjny wraz z zalegalizowanymi profesjonalnymi tablicami rejestracyjnymi.

Reklama

Według nowelizacji blankiet profesjonalnego dowodu rejestracyjnego będzie wypełniany przez starostę oraz podmiot uprawniony.

Profesjonalnym dowodem rejestracyjnym i profesjonalnymi tablicami rejestracyjnymi będą mogli posługiwać się przedsiębiorcy z siedzibą lub oddziałem w Polsce, zajmujący się produkcją, dystrybucją lub badaniami pojazdów, a także jednostki uprawnione, jak Instytut Transportu Samochodowego, lub jednostki badawcze producentów.

Organem dokonującym profesjonalnej rejestracji pojazdów będzie starosta. Decyzję o wydaniu dowodu (czyli blankietu i tablic rejestracyjnych) podejmie po wniesieniu przez podmiot uprawniony opłaty administracyjnej i ewidencyjnej. Taka rejestracja będzie obowiązywała przez rok.

Uprawnione podmioty, oprócz producentów, będą mogły zamówić nie więcej niż 100 blankietów. Opłata za wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów nie będzie wyższa niż 100 zł, a za blankiet profesjonalnego dowodu rejestracyjnego – 20 zł.

Możliwe będzie użycie jednego profesjonalnego numeru rejestracyjnego dla wielu pojazdów.

Nowelizacja ustawy zakłada, że pojazd podlegający profesjonalnej rejestracji będzie mógł być prowadzony nie tylko przez podmiot uprawniony lub jego pracownika, ale też przez klienta oraz kierowcę wynajętego przez producenta.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

edytor: Bożena Dymkowska