Projekt nowej taryfy dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przedstawił w środę, podczas zgromadzenia GZM, zarząd metropolii. Miasta członkowskie zgodziły się też na wprowadzenie od 2018 r. bezpłatnych przejazdów dla uczniów do 16 lat. Zdecydowały ponadto o powołaniu Zarządu Transportu Metropolitalnego, który docelowo ma stać się jedynym organizatorem komunikacji miejskiej w GZM.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zacznie formalnie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.

Utworzenie takiej struktury, która ułatwi funkcjonowanie tej silnie zurbanizowanej części kraju, od lat postulowali samorządowcy i eksperci. Po jej utworzeniu środowiska te były też zgodne, że rozpoczęcie działalności GZM powinni odczuć jej mieszkańcy. Stąd samorządowcy rozpoczęli prace nad wspólną taryfą komunikacji miejskiej (obecnie funkcjonują tam formalnie trzej różni jej organizatorzy).

Zgodnie z propozycją przedstawioną w środę przez zarząd GZM, od 1 stycznia 2018 r. na jej terenie ma zacząć obowiązywać nowa taryfa dla biletów jednorazowych (w cenach wyjściowych dla biletów papierowych i niższych – dla biletów elektronicznych – zakupionych przez Śląską Kartę Usług Publicznych lub aplikację w telefonie komórkowym).

Reklama

Bilet obowiązujący w jednym mieście lub gminie GZM lub ważny przez 20 minut ma kosztować 3,20 zł (3 zł elektroniczny). Bilet na dwa miasta lub 40-minutowy ma kosztować 3,80 zł (3,60 zł na elektroniczny); bilet na trzy i więcej miast lub ważny przez 90 minut ma kosztować 4,80 zł (4,4 zł na elektroniczny).

Taryfa dla biletów okresowych miałaby być wdrażana od 1 kwietnia 2018 r. Bilet imienny ważny przez trzydzieści dni na jedno miasto ma kosztować 93 zł, a na terenie całej metropolii 138 zł. Bilet sieciowy na okaziciela ma być warty 168 zł. Ceny biletów kwartalnych to odpowiednio: 236 zł dla biletu imiennego na jedną gminę i 344 zł dla biletu imiennego na całą sieć.

Przewodniczący GZM Kazimierz Karolczak akcentował, że propozycja taryfy oznacza w większości przypadków nieznaczne obniżki cen biletów wobec taryf obowiązujących obecnie w kluczowej części metropolii; nieznaczny wzrost cen dla regionu tyskiego ma rekompensować otwarcie dla jego mieszkańców możliwości przejazdów na terenie całej metropolii na jednym bilecie.

Dodatkowy koszt wdrożenia zintegrowanego systemu dla gmin GZM wchodzących w skład związków, których taryfy są obecnie nieznacznie droższe niż proponowane – to 3,2 mln zł.

W okresie przejściowym, wraz z taryfą metropolii, funkcjonować ma na dotychczasowych zasadach i cenach m.in. taryfa odległościowa w przejazdach jednorazowych (w KZK GOP) czy taryfa pomarańczowa (w MZK Tychy).

GZM zaproponował też bezpłatne przejazdy dla uczniów szkół podstawowych (i gimnazjów) do ukończenia 16 roku życia. Mają one zostać wprowadzone (docelowo poprzez kodowanie na karcie ŚKUP) od 1 stycznia 2018 r. Koszt tego rozwiązania obliczony na maksymalnie 9 mln zł ma zostać sfinansowany ze składek gmin do GZM - jako promocja transportu publicznego. Z tego samego źródła pochodziłoby finansowanie ew. bezpłatnej komunikacji ogłaszanej w czasie smogu (szacunkowo 1 mln zł).

Jednocześnie podczas środowej sesji zgromadzenia GZM gminy przyjęły uchwałę ws. utworzenia Zarządu Transportu Metropolitalnego. To jednostka metropolii zarządzająca komunikacją miejską, która docelowo zastąpi dotychczasowego jej organizatora na kluczowej części obszaru metropolii – Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, współpracujący z nim pod względem taryf związek w Tarnowskich Górach, a także odrębny związek tyski.

Zgodnie ze środową uchwałą zgromadzenia metropolii ZTM jest jednostką organizacyjną GZM – prowadzącą gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej. ZTM ma wykonywać zadania GZM w zakresie organizowania publicznego transportu zbiorowego.

Karolczak wyjaśniał w środę, że jednostka ta zajmie się analizą i pracami nad doprowadzeniem do przejęcia przez nią roli wspólnego organizatora; jednocześnie – zgodnie z ustawą o transporcie – już w 2018 r. zorganizowałaby transport publiczny na lotnisko Katowice. Decyzja członków GZM oznacza, że w 2018 r. w regionie będzie tymczasowo działało czterech organizatorów transportu.

Zaproponowana w środę taryfa metropolii zostanie – wobec zgody miast – przyjęta w czwartek uchwałą przez zarząd GZM i następnie skierowana do konsultacji społecznych. Jeśli nie będzie sprzeciwu stanie się obowiązującą dla obecnych organizatorów komunikacji w obszarze GZM.

W środę zgromadzenie GZM uchwałą wyraziło też intencję przejęcia wszelkich praw i obowiązków swojego protoplasty – działającego przez 10 lat jako związek komunalny Górnośląskiego Związku Metropolitalnego. Trzynaście jego miast członkowskich zdecydowało już o likwidacji tej organizacji – z końcem br.

Inną uchwałą zdecydowano o przystąpieniu metropolii do działającego w regionie od kilku miesięcy Stowarzyszenie Biznes–Nauka–Samorząd „Pro Silesia”. Organizacja ta zastąpiła działalność dotychczasowego biura regionalnego woj. śląskiego w Brukseli. Jednocześnie ma lepiej od niego synchronizować i wyrażać – na płaszczyźnie międzynarodowej - wspólne interesy współtworzących je regionu, miast, instytucji otoczenia biznesu i uczelni.(PAP)

autor: Mateusz Babak