Rzecznik przypomniał, że S14 to ważna dla regionu trasa, która pozwoli domknąć tzw. autostradowy ring wokół aglomeracji łódzkiej. Jego zdaniem droga nie tylko przyczyni się do poprawy warunków komunikacyjnych w centrum kraju i ożywienia gospodarczego regionu, ale także poprawi warunki życia mieszkańców: Aleksandrowa Łódzkiego, Zgierza i Konstantynowa Łódzkiego.

"Dzięki nowej trasie z tych miejscowości zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy (głównie samochody ciężarowe); polepszeniu ulegnie nie tylko szeroko rozumiany komfort, ale także bezpieczeństwo" - przekonuje.

Jak informuje rzecznik, dziewięć firm i konsorcjów złożyło łącznie 14 ofert na projekt i budowę S14 na odcinku węzeł Łódź Lublinek–Słowik. Osiem spośród nich mieści się w kwocie ponad 1,3 mld zł (brutto), jaką Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zamierza przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji. Na realizację pierwszej części zamówienia (odcinek od węzła Łódź Lublinek do węzła Łódź Teofilów) przeznaczono ponad 609 mln zł, a na drugą część (odcinek od węzła Łódź Teofilów - bez węzła - do Słowika) ponad 719 mln zł.

Reklama

Jak wynika ze zbiorczego zestawienia otwartych ofert, najtańszą ofertę na budowę odcinka od węzła Łódź Lublinek do węzła Łódź Teofilów zaproponowało konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia oraz Mirabud. Konsorcjum zaproponowało wybudowanie tego odcinka trasy za 533 mln zł. Najdroższa oferta na tę drogę wyniosła ponad 915,7 mln zł. Złożyło ją Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.

Z kolei drugą część trasy S14 najtaniej chce wybudować firma Eurovia, która zaproponowała cenę ponad 537,2 mln zł. Najdroższa oferta - ponad 942,8 mln zł - należy do firmy Polaqua z Piaseczna.

Rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA podkreślił, że cena nie jest jedynym kryterium wyboru oferty. Oprócz niej brane są pod uwagę inne kryteria, a to - jak mówi - oznacza, że najtańsza oferta nie musi być najkorzystniejsza.

Termin realizacji inwestycji wynosi 32 miesiące (bez okresów zimowych). Przewidywany czas podpisania umowy z wykonawcą to przełom zimy i wiosny przyszłego roku.

Trasa S14, stanowiąca zachodnią obwodnicę Łodzi, o łącznej długości około 28,5 km, połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8, tworząc w ten sposób pełny ring autostrad i dróg szybkiego ruchu wokół miasta.

Pierwsze postępowanie na S14 zostało unieważnione w kwietniu tego roku. Nie udało się wtedy wybrać wykonawcy inwestycji, ponieważ najtańsza z ofert przekroczyła całkowitą wartość zadania o 264 mln zł.

Według wcześniejszych zapewnień przedstawicieli resortu infrastruktury, zachodnia obwodnica Łodzi ma powstać do 2022 r. (PAP)

autor: Jacek Walczak

edytor: Dorota Kazimierczak