Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podała we wtorek, że zasadnicze prace modernizacyjne na tym odcinku zostały zakończone. Pozostały prace, które nie mają wpływu na ruch pociągów - m.in. dokończenie budowy ekranów akustycznych. Przebudowa całej trasy łączącej stolice województw ma potrwać do 2020 roku.

W ramach kończonego właśnie projektu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudowały i dostosowały do potrzeb osób niepełnosprawnych osiem stacji i przystanków, ułożyły nowe tory na 32-km odcinku trasy, zmodernizowały 86 km sieci trakcyjnej, zamontowały 58 nowych rozjazdów oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.

Dzięki przeprowadzonej modernizacji podróż do Czempinia, a docelowo do Wrocławia, ma być krótsza i bezpieczniejsza. Modernizacja pozwoli na jazdę pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h.

Czas podróży pociągiem regionalnym między Poznaniem a Czempiniem skróci się o około 10 minut. Dzięki zwiększeniu przepustowości linii może nią jeździć więcej pociągów niż do tej pory.

Reklama

"Roboty na tym odcinku są już zrealizowane, jesteśmy w trakcie odbiorów. W tej chwili możemy eksploatować tę linię z prędkością sprzed modernizacji, czyli, w większości przypadków, 120 km/h. Prędkość 160 km/h wprowadzimy za około 9 miesięcy, bo tyle trwa procedura. Złożymy dokumenty do Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie uzyskania możliwości wprowadzenia takiej prędkości na tym odcinku” – poinformował we wtorek w Poznaniu Arnold Bresch z zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Spółka poinformowała na konferencji prasowej, że w ramach modernizacji między Poznaniem a Czempiniem przebudowanych zostało osiem stacji i przystanków. W Łęczycy, Mosinie i Poznaniu powstały nowe wiadukty, wyremontowano też siedem mostów. Powstały ponadto nowe przejścia podziemne dla pieszych.

17 przejazdów kolejowo–drogowych wyposażono w nowe rogatki, sygnalizację świetlną i dźwiękową. W ramach zadania wybudowano nowe Lokalne Centrum Sterowania, z którego dyżurni ruchu zarządzają ruchem kolejowym na całej, zmodernizowanej trasie.

Inwestycja realizowana była w ramach projektu "Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, Etap III, odcinek Czempiń – Poznań" w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt modernizacji odcinka Poznań – Czempiń to około 807 mln zł, z czego przeszło 498,6 mln zł stanowią fundusze unijne.

Arnold Bresch powiedział, że na węźle poznańskim praktycznie wszystkie linie są zmodernizowane lub trwa ich modernizacja. Trwa przebudowa linii do Piły i połączenia w stronę Warszawy, trwają też prace między Poznaniem a Szczecinem.

PKP PLK przymierza się do kolejnych, istotnych dla Poznania inwestycji. W programie na następne lata, po 2023 roku, jest m.in.: koncepcja dostosowania obwodowej, towarowej linii wokół stolicy Wielkopolski do prowadzenia ruchu pasażerskiego, a także plan budowy trzeciego toru między stacjami Poznań Główny i Poznań Wschód. (PAP)

autor: Rafał Pogrzebny

edytor: Dorota Kazimierczak