Firma medialna Meredith Corp. kupiła za 1,85 mld USD korporację Time Inc., wydawcę m.in. tygodnika "Time". Nabycie przez Meredith Corp. firmy Time Inc. stało się możliwe dzięki inwestycji znanych z konserwatywnych poglądów braci Charlesa i Davida Kochów.

Kochowie, właściciele konglomeratu Koch Industries, jednej z największych korporacji prywatnych w Stanach Zjednoczonych, zainwestowali w przejęcie koncernu medialnego wydającego nie tylko "Time", ale też takie czasopisma, jak "Fortune", "People" i "Sport Illustrated" – 650 mln dolarów.

Udział braci Koch znanych ze wspierania szeregu konserwatywnych poczynań i instytucji prawego skrzydła Partii Republikańskiej, zaniepokoił medioznawców, którzy obawiają się, że wchłonięcie przez Meredith Corp. korporacji Time spowoduje przesunięcie tego czasopisma na prawo i przyczyni się do jeszcze większej konsolidacji amerykańskich mediów w rękach konserwatystów.

Przykładem takiej koncentracji było wykupienie we wrześniu przez Hearst Communications firmy Rodale Inc. – wydawcy czasopism "Women's Health" i "Men's Health".

Przejęcie przez braci Koch korporacji Time Inc. wraz ze sztandarowym tygodnikiem o tej samej nazwie, jest końcem pewnej epoki w amerykańskich mediach. Tygodnik "Time", cieszący się opinią umiarkowanie konserwatywnego, był wydawany od marca 1923 r.

Reklama

Komentatorzy przypominają, że "Time" w ostatnich dwóch latach przynosił straty spowodowane ucieczką czytelników do publikacji internetowych.

Meredith Corp., z siedzibą w Des Moines w stanie Iowa, obok wydawania czasopism i utrzymywania portali adresowanych głównie do kobiet ("Better Homes and Gardens", "Allrecipes","Family Circle" etc.) posiada także 17 stacji telewizyjnych, które docierają, jak się ocenia, do 12 mln gospodarstw rodzinnych.

Po wchłonięciu koncernu medialnego Time przez Meredith Corp., co zajmie, jak się ocenia, około dwóch miesięcy, tygodnik "Time" i pozostałe tytuły będą docierać do 200 mln odbiorców. Taką zapowiedź złożył we wtorkowym wywiadzie dla dziennika "The Wall Street Journa" Stephen Lacy, prezes i dyrektor wykonawczy Meredith.

Lacy zapewnił, że Kochowie, którzy są dla amerykańskiej lewicy ucieleśnieniem wszelkiego zła, nie będą mieli bezpośredniego wpływu na linię polityczną przejętych czasopism, ani na codzienne decyzje poszczególnych redakcji.

"Naszym celem jest stworzenie pierwszorzędnej instytucji medialnej w kraju, z najlepszą zawartością na każdej ze stosowanych platform" - powiedział Lacy.

Zarząd Meredith Corp. ma nadzieję, że po przejęciu tygodników "Time" i "People" będzie mógł skuteczniej przyciągać reklamodawców, zwycięsko rywalizując z takimi gigantami jak Alphabet, Google czy Facebook, które obecnie otrzymują 63 procent wpływów z reklamy online.

>>> Polecamy: Wizerunkowe samobóje. Rośnie liczba polskich firm z zepsutą reputacją