W raporcie poinformowano, że według stanu na 2015 r. wartość rynku odzieży na świecie wyniosła 1,7 bln dolarów, ale według prognoz w 2025 r. wzrośnie do 2,6 bln dol. Według raportu Stany Zjednoczone mają obecnie największy rynek odzieżowy o wartości 315 mld dol. "Zgodnie z prognozami w 2015 r. chiński rynek osiągnie wartość 615 mld dol. i będzie bezapelacyjnie największy na świecie" - napisano.

Wskazano, że globalny eksport odzieży miał w 2016 r. wartość 394 mld euro; liderem są Chiny, z udziałem w wysokości 34 proc., które w 2016 r. wysłały towar wart 132 mld euro. Drugie miejsce zajął Bangladesz (7,7 proc.), a trzecie Wietnam - 5,7 proc.

Natomiast w imporcie odzieży liderem są Stany Zjednoczone (21,1 proc.), które w 2016 r. sprowadziły produkty odzieżowe warte 76 mld euro. Drugie miejsce zajęły Niemcy (8,8 proc.), a trzecie Japonia (blisko 6,6 proc.).

W raporcie wskazano m.in. na wzrost znaczenia polskich eksporterów na świecie. "W latach 2012-2016 eksport polskiej odzieży wzrósł o 70 proc. z poziomu 2,6 mld euro do 4,4 mld euro. Polska jest 17. największym eksporterem odzieży na świecie, z udziałem na poziomie 1,1 proc. w 2016 r." - napisano.

Reklama

Jednocześnie import odzieży do Polski wyniósł w 2016 r. 5,1 mld euro. "Polska jest ma 17. miejscu wśród największych importerów odzieży na świecie z udziałem na poziomie 1,4 proc. w 2016 r." - czytamy w raporcie.

Wyjaśniono, że wartość produkcji odzieży w UE wyniosła w 2015 r. blisko 65 mld euro. Rynek ten charakteryzuje wysoki poziom koncentracji - 10 największych krajów odpowiada za ponad 93 proc. rynku, a cztery czołowe - Włochy, Niemcy, Francja i Hiszpania - generują ponad 72 proc. produkcji.

"Polska jest jednym z większych rynków, w 2015 r. wartość wyprodukowanej przez Polskę odzieży wyniosła prawie 1,9 mld euro, co pozwoliło jej osiągnąć 8. pozycję i udział w rynku na poziomie 2,9 proc. w UE" - napisano.

Jednocześnie, jak podano, w branży odzieżowej w UE zatrudnionych było w 2015 r. 950 tys. osób, w tym 88 tys. w Polsce (jesteśmy na 5. miejscu). W całej Unii zarejestrowanych było 123,7 tys. firm zajmujących się produkcją odzieży. "Polska zajmowała 2. pozycję pod względem liczby firm produkujących odzież - 11,9 tys. firm" - napisano.

Wskazano, że roczne wydatki gospodarstw domowych na ubrania w Polsce wzrosły w latach 2007-2015 o 53 proc. i jest to największa dynamika odnotowana w krajach UE. "Polska jest 7. rynkiem w UE pod względem wydatków gospodarstw domowych przeznaczonych na ubrania, które w 2015 r. wyniosły 9,2 mld euro" - dodano.

Wiceprezes PKO BP Maks Kraczkowski powiedział w środę podczas spotkania z dziennikarzami, że Platforma Wsparcia Eksportu adresowana jest głównie do małych i średnich przedsiębiorstw, które chciałyby wejść na rynki zagraniczne lub tych, które są już tam obecne, ale chcą poznać nowe kierunki lub zwiększyć swoja aktywność np. o inwestycje. Przypomniał, że rządowa Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w szczególny sposób stawia na małe i średnie firmy, mocno akcentując ich ekspansję zagraniczną.

"Odpowiadamy na oczekiwania MŚP, bowiem duże firmy stać na to, by informację kupić na rynku" - powiedział Kraczkowski. Wyjaśnił, że obecnie sektor ten liczy około 1,9 mln firm, które zatrudniają 6,4 mln osób i odpowiadają za połowę polskiego PKB.

Według Kraczkowskiego platforma, która jest ogólnodostępna (po zalogowaniu) i darmowa, ma być praktycznym narzędziem dla przedsiębiorców. "Przemyślane jest tak, aby służyło dla biznesu. Częściowo pokazuje też, jak można robić z nami biznes, korzystając z oferty produktowej" - dodał wiceprezes.

Zgodnie z założeniem platforma ma być kompleksowym narzędziem analitycznym, z aktualnymi danymi gospodarczymi i analizami umożliwiającymi np. znalezienie kontrahenta, ale też odpowiednich produktów finansowych. (PAP)

autor: Marcin Musiał

edytor: Dorota Kazimierczak