"W tym roku podpisaliśmy umowy wartości 17 mld zł. Na początku roku zapowiadaliśmy podpisanie kontraktów za około 20 mld zł na podstawie kosztorysów i złożonych ofert. W tej chwili, pod względem wartości kosztorysowej wartość podpisanych umów to 21,5 mld zł. Do końca roku podpisane zostaną umowy wartości około 1,5-2 mld zł wartości rzeczywistej" - powiedział Merchel.

Prezes wyjaśnił, że pod względem wartości kosztorysowej, w tym roku wartość zawartych umów sięgnie około 25 mld zł.

"Oznacza to, że o 20 proc. przekroczymy to, co zapowiadaliśmy na początku roku" - dodał.

Merchel powiedział, że na sieci kolejowej w Polsce realizowane są obecnie prace wartości ponad 22 mld zł; zakończono roboty wartości 5 mld zł, a dzięki umowom, które zostaną podpisane do końca tego roku, łączna wartość prac wykonanych i tych będących w trakcie realizacji sięgnie około 30 mld zł.

Reklama

Prezes powiedział, że dzięki niższej wartości podpisywanych umów w stosunku do kosztorysów, tak zaoszczędzone pieniądze zostaną przeznaczone na kolejne inwestycje i będzie można wyremontować więcej linii kolejowych, niż pierwotnie zakładano.

Zdaniem ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka, realizacja Krajowego Programu Kolejowego nie jest zagrożona.

"Wyeliminowaliśmy ryzyko niewykonania inwestycji kolejowych zawartych w KPK. Mamy już pełne szuflady projektów i tych projektów w tych szufladach przybywa. (...) Dzisiaj jesteśmy na etapie realizacji projektów już na przyszłą perspektywę" - powiedział Adamczyk.

Krajowy Program Kolejowy zakłada, że do roku 2023 wydatki inwestycyjne na infrastrukturę kolejową sięgną blisko 67 mld zł.

>>> Czytaj też: PGZ Stocznia Wojenna ma zgodę na przejęcie części mienia Stoczni Marynarki Wojennej