Jak poinformował w piątek rzecznik krakowskiego MPK Marek Gancarczyk, przetarg składa się z trzech zadań: dostawy 56 autobusów o długości ok. 12 m z silnikami spalinowymi spełniającymi najwyższą europejską normę Euro 6, dostawy 12 autobusów przegubowych hybrydowych oraz dostawy 10 autobusów midi o długości ok. 9 metrów z silnikami Euro 6.

W pierwszym z zadań ofertę złożyła firma EvoBus z ceną 65,4 mln zł netto, w drugim wpłynęły dwie oferty: Solaris Bus & Coach (29,9 mln zł netto) oraz Volvo Bus Corporation (24,9 mln zł netto), a w trzecim - firma Autosan z ceną 8,4 mln zł netto.

Rzecznik zaznaczył, że zanim zostaną wybrane najkorzystniejsze propozycje, wszystkie złożone oferty będą zweryfikowane i sprawdzone, czy są poprawne i czy spełniają wymagania, które postawił zamawiający. W przetargu na ocenę oferty składają się zarówno cena (60 proc.), jak i kryteria techniczne (30 proc.) i eksploatacyjne (10 proc.).

Od momentu podpisania umowy producenci będą mieć siedem miesięcy na dostarczenie autobusów 12-metrowych i hybrydowych oraz sześć miesięcy na dostawę autobusów midi. Nowe ekologiczne pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, automat biletowy i nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Reklama

Zakup nowych autobusów będzie realizowany dzięki wsparciu środków unijnych, które pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Jest on kontynuacją poprzedniego projektu, którego efektem był wcześniejszy zakup 107 nowych ekologicznych autobusów w latach 2016-2017.

Jak podkreślają przedstawiciele MPK, prowadzone w ostatnich latach zakupy nowoczesnego taboru są największe w dotychczasowej historii krakowskiego przewoźnika. Po realizacji obecnych zamówień mieszkańcy Krakowa tylko w latach 2016-2018 zyskają w sumie 350 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów, co stanowi ponad 60 proc. całego obecnego taboru.

W planach MPK SA jest również zakup 161 autobusów elektrycznych w ramach rządowego programu E-bus.

Władze Krakowa i MPK podpisały porozumienie w tej sprawie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Dokument zakłada, że dostawa nowych autobusów elektrycznych do Krakowa będzie realizowana w latach 2019-2021. (PAP)

autor: Rafał Grzyb

edytor: Dorota Kazimierczak