„Od dłuższego czasu stawiamy na komunikację zbiorową, rozwijamy sieć tramwajową i autobusową, to co nastąpi od stycznia będzie przykładem, jak to zrobić” - powiedział dziennikarzom w piątek prezydent miasta Jacek Majchrowski.

Jak zaznaczył, obecne wzmocnienie komunikacji miejskiej w Krakowie to maksimum tego, na co pozwalają możliwości posiadanego taboru i przepustowość infrastruktury transportowej. To także odpowiedź na ograniczenia ruchu aut w centrum miasta.

Od stycznia 2018 r. na najważniejszych trasach wzrośnie liczba kursów autobusów i tramwajów, pojawi się kilka nowych tras. Projekt optymalizacji zakłada, że większość tramwajów będzie jeździć częściej - co 7-8 lub co 15 minut, zamiast dotychczasowych co 10 lub 20 minut. Linie 50 i 52 zachowają dotychczasową częstotliwość odjazdów, co 5 minut.

Nowa częstotliwość będzie obowiązywać w godzinach szczytu oraz między szczytami. W związku z tym – zwraca uwagę Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu - na głównych ciągach oczekiwanie na tramwaj będzie trwało 2, maksymalnie 3 minuty. Według urzędników przy takich częstotliwościach mieszkańcy w praktyce nie sprawdzają godzin odjazdów.

Reklama

Częstotliwości ustalono tak, aby z każdej dużej pętli tramwajowej kursowała przynajmniej jedna linia z częstotliwością co 7-8 minut.

Wśród zmian dotyczących linii autobusowych najważniejsze jest utworzenie zupełnie nowej linii 114, która połączy z centrum Krakowa silnie rozbudowujące się osiedla Pod Fortem oraz rejon ulicy Chełmońskiego. Dodatkowo linia ta zwiększy liczbę kursów na trasie prowadzącej alejami Armii Krajowej, Trzech Wieszczów oraz ul. Kobierzyńską. To tam notowane są dziś największe grupy pasażerów. Poprawie ulegnie też oferta połączeń z Nowej Huty z innymi dużymi osiedlami. Ponadto wzmocnione zostaną poza szczytem wszystkie linie kursujące przez Aleje Trzech Wieszczów.

Jak zaznaczył zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji miejskich Tadeusz Trzmiel, zwiększenie częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej wiąże się z większymi wydatkami na ten cel. Zaznaczył jednak, że pokryte zostaną one z budżetu miasta, nie będzie podwyżek cen biletów.

Według wyliczeń w budżecie miasta na komunikację przeznaczona zostanie kwota wyższa niż dotąd o około 30 mln zł, z czego 7,5 mln zł przeznaczone zostanie na zwiększenie kursów autobusowych. Obecnie organizacja komunikacji miejskiej w Krakowie kosztuje ok. 520 mln zł rocznie.

Władze miasta zwracają uwagę, że proces wzmacniania transportu miejskiego trwa od dwóch lat, ale dopiero zakończone w tym roku remonty, szczególnie ul. Basztowej w ścisłym centrum, umożliwiły zaproponowanie wszystkich działań. Po dokończeniu optymalizacji zmian dodatkowo do ruchu zostanie skierowanych prawie 50 autobusów i 30 tramwajów.

„Ma to podnieść jakość i komfort podróży po mieście i nakłonić jeszcze większą grupę do korzystania z komunikacji zbiorowej. Traktujemy to też jako pewną rekompensatę za utrudnienia dla transportu indywidualnego, jakie niesie ze sobą ograniczanie i uspokajanie ruchu w centrum Krakowa” - zaznaczył Trzmiel.(PAP)

autor: Rafał Grzyb

edytor: Anna Mackiewicz