Budowa 30-kilometrowego fragmentu trasy została podzielona na dwa odcinki. Łączny koszt ich budowy to ponad 900 mln zł brutto. Oddany w piątek do ruchu fragment łączy węzły Krościna i Wrocław–Północ. Kierowcy mogą już korzystać z całości dolnośląskiego odcinka trasy ekspresowej S5.

Wojewoda dolnośląski Paweł Hreniak podkreślił, że trasa S5 łączyć będzie dwie najważniejsze drogi w kraju – autostrady A2 i A4. „To również połączenie dwóch największych miast zachodniej Polski – Wrocławia i Poznania. Ta droga będzie autostradą rozwoju dla tych miast” - mówił Hreniak. Wojewoda podkreślił, że dzięki S5 podróż z Wrocławia do granicy z Wielkopolską potrwa 25 minut.

Wiceminister rozwoju Andżelika Możdżanowska przypomniała, że w budowie są wielkopolskie odcinki S5. „Trwają prace budowlane m.in. na odcinku Poznań – Stęszew, który zostanie oddany do użytku w wakacje, (…) w kujawsko-pomorskim powstanie 128 kilometrów trasy S5” - mówiła wiceminister.

Oddany w piątek do ruchu fragment trasy wybudowała firma Astaldi.

Na początku listopada do użytku oddano pierwszy z dolnośląskich odcinków S5 – łączący miejscowość Korzeńsko z węzłem Krościna. Ten fragment trasy ma 20 kilometrów.

Całość dolnośląskiego odcinka S5 ma 50 kilometrów. W ciągu tej drogi wybudowano m.in. 46 obiektów mostowych, w tym dwa mosty o długości 750 metrów. Na dolnośląskim odcinku trasy jest siedem węzłów drogowych.

Umowę z wykonawcami podpisano w trzecim kwartale 2014 roku, a całość dolnośląskiego odcinka S5 kosztowała prawie 1,9 mld zł. Ponad 900 mln zł z tej kwoty to środki unijne.

Droga ekspresowa S5 w całości będzie liczyć 360 kilometrów i połączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Grudziądz. Łącznie z dolnośląskim odcinkiem do tej pory oddano do użytku 155 kilometrów tej trasy. Całość ma być gotowa w 2019 r.(PAP)

autor: Piotr Doczekalski

edytor: Marek Michałowski