Jak wynika z kolejnej edycji „Świątecznego Barometru Cenowego”, ceny w największych sklepach online, z połowy stycznia 2018 r. w porównaniu z cenami z połowy listopada 2017 r., spadły średnio o 7-8 proc.

"Analiza ofert 800 podmiotów branży e-commerce przeprowadzona przez Deloitte we współpracy z firmą Dealavo pokazała, że wbrew intensywnej komunikacji marketingowej klientom mogło być ciężko znaleźć produkty, które faktycznie były wysoko przecenione" - podano w komunikacie firmy doradczej Deloitte. Zaznaczono, że "jedynie w kategorii gry komputerowe ceny niektórych pozycji były obniżone o ponad 50 proc.".

"Podobnie jak w ubiegłym roku właściciele sklepów online prowadzili bardzo intensywną komunikację marketingową, informującą o obniżkach sięgających nawet 90 proc. Klienci byli przyciągani również ofertami obniżek z okazji ferii czy promocji producenckich. Nasza analiza pokazała, że w większości wypadków były to jedynie zabiegi marketingowe" – mówiła, cytowana w komunikacie, Magdalena Jończak z Deloitte.

Dyrektor w dziale konsultingu Deloitte Mariusz Chmurzyński zaznaczył, że analizując "strony internetowe największych sklepów komunikujących bardzo duże obniżki, nie zaobserwowano wyraźnych zależności między rzeczywistymi ruchami cenowymi a przekazami reklamowymi". "W rzeczywistości ciężko było odnaleźć artykuły, które były tak wysoko przecenione, jak wynikało to z komunikatów marketingowych" – powiedział.

Jak wynika z analizy ośmiu sklepów internetowych, które reklamowały się dużymi obniżkami (ok. 70 proc.), w ich ofercie noworocznych wyprzedaży można było znaleźć jedynie pojedyncze produkty, których ceny spadły o więcej niż 50 proc. Najczęściej były to gry komputerowe.

Wyjaśniono, że w badaniu przeanalizowano - między 17 listopada 2017 r. (tydzień przed Black Friday) a 18 stycznia 2018 r. - ceny z tych kategorii produktów, które w międzynarodowym badaniu Deloitte „Zakupy świąteczne 2017”, Polacy wskazywali jako najczęściej wybierane przez nich na prezenty dla najbliższych. Po świętach Bożego Narodzenia analiza zaś skupiła się na ogłaszanych przez sprzedawców e-commerce noworocznych wyprzedażach.

W sumie przebadano ponad 150 produktów. Oceniano tylko ceny bez jakości serwisu, warunków zwrotu towaru, siły marki sklepu czy kosztów transportu. Do badania wybrano najpopularniejsze produkty świąteczne z kategorii: gry komputerowe, konsole, AGD drobne, kosmetyki, książki, muzyka, okulary VR, perfumy, gry planszowe, smartfony, telewizory, zabawki oraz zegarki.

>>> Czytaj też: Morawiecki: Polexit jest tak samo możliwy jak Germanexit. Polska jest i pozostanie częścią UE [WYWIAD]