„Komisja Europejska zatwierdziła na podstawie rozporządzenia UE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw proponowane przejęcie Scripps przez Discovery (oba podmioty są globalnymi przedsiębiorstwami medialnymi z siedzibą w USA). Decyzja jest uzależniona od pełnego wypełnienia zobowiązań zaproponowanych przez Discovery" – czytamy w komunikacie.

Discovery i Scripps dostarczają podstawowe kanały płatnej telewizji dystrybutorom telewizyjnym na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Spółka Scripps jest szczególnie aktywna na rynku brytyjskim, na którym wspólnie z BBC prowadzi UKTV, a także w Polsce, gdzie posiada grupę medialną TVN nabytą w 2015 r., podano w informacji.

„W toku postępowania wyjaśniającego Komisja stwierdziła, że: (…) w Polsce planowana koncentracja mogłaby doprowadzić do zwiększenia siły przetargowej spółki Discovery wobec dystrybutorów telewizyjnych w związku z nabyciem niektórych kanałów, które są szczególnie ważne dla proponowanych przez nich podstawowych pakietów telewizji płatnej. Za stację o kluczowym znaczeniu dla detalicznych ofert telewizyjnych uznano w szczególności stację TVN24 – flagowy kanał informacyjny telewizji TVN. W następstwie transakcji spółka Discovery miałaby możliwość oraz zachętę do udzielania licencji na korzystanie z całego swojego portfela kanałów telewizyjnych. Pozwoliłoby to jej na podwyższenie stosowanych opłat licencyjnych ze stratą dla polskich konsumentów i konkurencji na polskim rynku" – czytamy w informacji.

Aby odpowiedzieć na zastrzeżenia Komisji dotyczące konkurencji, spółka Discovery zobowiązała się, że będzie udostępniać kanał TVN24 i związany z nim kanał TVN24 BiS obecnym i przyszłym dystrybutorom telewizyjnym w Polsce za rozsądną cenę ustalaną poprzez odniesienie do porównywalnych umów. Zobowiązanie to będzie obowiązywać przez okres 7 lat. Komisja doszła do wniosku, że proponowana transakcja – zmieniona w sposób ujęty w zobowiązaniach – nie budzi obaw co do naruszenia zasad konkurencji. Decyzja Komisji jest warunkowa i uzależniona od pełnego wypełnienia zobowiązań, zaznaczono w informacji.

„Równolegle Komisja odrzuciła wniosek Polski o odesłanie sprawy do polskiego organu ochrony konkurencji w celu dokonania oceny w świetle polskiego prawa konkurencji. Przepis art. 9 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw umożliwia Komisji skierowanie danej sprawy do państwa członkowskiego pod warunkiem, że wpływ na konkurencję jest ograniczony do rynku krajowego. Przy podejmowaniu decyzji o skierowaniu sprawy do danego państwa członkowskiego na podstawie art. 9 ust. 2 lit. a) Komisja bierze pod uwagę w szczególności, który organ jest właściwszy do rozpoznania sprawy. Komisja stwierdziła, że z uwagi na duże doświadczenie w ocenie przypadków w sektorze mediów, a także potrzebę zapewnienia spójności w stosowaniu przepisów dotyczących kontroli łączenia przedsiębiorstw w tym sektorze w całym EOG, Komisja jest właściwszym organem do zajęcia się tą sprawą. Komisja stwierdziła również, że obawy dotyczące naruszenia zasad konkurencji przez przedmiotową transakcję zostały w pełni rozwiązane poprzez przyjęcie zobowiązań. W związku z tym Komisja odrzuciła powyższy wniosek" – podano także.

Discovery jest globalnym przedsiębiorstwem medialnym z siedzibą w USA, produkującym filmy i programy dokumentalne, a także programy sportowe (takie jak Eurosport) i korzystającym z wielu różnych platform dystrybucji, w tym platform telewizji płatnej i ogólnodostępnej, a także szeregu platform dystrybucji cyfrowej na całym świecie.

Scripps jest globalnym przedsiębiorstwem medialnym z siedzibą w USA produkującym przede wszystkim programy dotyczące domu, żywności, podróży i inne powiązane programy.

Transakcję zgłoszono Komisji w dniu 8 grudnia 2017 r.

>>> Czytaj też: Członek zarządu TVP: Weszliśmy z przytupem w nowy rok