Cechy cenione przez pracodawców
Dobry pracownik to osoba, która powinna posiadać nie tylko dogłębną znajomość branży. Niemal tak samo istotne są umiejętności miękkie, pomagające zdobyć zaufanie pracodawcy, nawet jeśli posiadamy nieduże doświadczenie. Chodzi m.in. o cechy, takie jak:

1.    Profesjonalizm
O tym, czy jesteśmy fachowcami, którzy potrafią koncentrować się na pracy, świadczy np. treść naszego CV. Profesjonalista nie podaje w życiorysie informacji dotyczących życia osobistego, takich jak stan cywilny czy liczba dzieci. Koncentruje się przede wszystkich na kwestiach zawodowych.

  2.    Inicjatywa, samodzielność i kreatywność
O tym, czy potrafimy samodzielnie podejmować dobre decyzje, świadczą m.in. stanowiska, jakie dotychczas zajmowaliśmy. Znaczenie ma również to jak długo pracowaliśmy w określonym charakterze.

3.    Zaangażowanie
To, czy potrafimy się angażować, wynika m.in. z postawy, jaką przyjmujemy w trakcie rozmowy. O naszej skłonności do poświęceń świadczy także wygląd CV – np. to, czy wykonaliśmy je starannie i z poświęceniem.

4.    Umiejętność działania w stresie
Praca np. na stanowisku kierowniczym wymaga opanowania. Jest ono potrzebne na każdej posadzie, w przypadku której należy szybko podejmować trudne decyzje. Policjant, lekarz, strażak, makler giełdowy, manager restauracji – to przedstawiciele profesji, których wykonywanie jest niemożliwe bez odporności na stres.

5.    Otwartość na naukę
Chęć zdobywania wiedzy jest widoczna głównie w opisie wykształcenia, jakie posiadamy. Liczba ukończonych kursów i kierunków studiów (również podyplomowych) wymownie świadczy o otwartości na naukę. Ta cecha jest widoczna także w przebiegu naszej kariery, np. wtedy, gdy decydujemy się realizować w innej dziedzinie niż dotychczas.

6.    Elastyczność i odpowiedzialność
Pracownik powinien również sumiennie wykonywać powierzone mu obowiązki, dostosowując się przy tym do warunków, w jakich przyszło mu działać. Umiejętność improwizacji jest nieodzowna w przypadku niektórych profesji. Wśród nich warto wymienić zawody, takie jak: nauczyciel, sprzedawca czy organizator wycieczek.  

Jak opisywać kompetencje miękkie?
Podkreślanie w CV, że jesteśmy kreatywni, odpowiedzialni i elastyczni nie na wiele się zda, jeśli te cechy nie znajdują potwierdzenia w naszym dotychczasowym życiu zawodowym. Chcąc uwypuklić określone kompetencje miękkie, skoncentrujmy się na tworzeniu opisu doświadczenia zawodowego. O kreatywności może świadczyć na przykład wymyślanie i tworzenie artykułów na blog firmowy lub projektowanie wnętrz hotelowych. Otwartość na zdobywanie wiedzy może wynikać z licznych kursów i szkoleń, w których uczestniczyliśmy itd. Opis umiejętności miękkich stanowi podsumowanie treści występujących w innych częściach CV. 

Materiał przygotowany przez Pracuj.pl