Zgodnie z umową podpisaną w Opolu, nadzór nad opracowaniem dokumentacji projektowej i robotami budowlanymi prowadzić będzie wrocławski EKOCENTRUM. Wartość umowy to 9,5 mln złotych.
Modernizacja odcinka Opole – Kędzierzyn Koźle na międzynarodowej trasie E 30 jest największą inwestycją PLK w województwie opolskim. Prace będą prowadzone na 44 kilometrach linii kolejowej i obejmą m.in. wymianę torów, sieci trakcyjnych, urządzeń zabezpieczających i sterowania ruchem. Linia zostanie dostosowana do składów poruszających się z prędkością do 160 km/h. Dzięki temu podróż z Kędzierzyna-Koźla do Opola skróci się o połowę.
Według przedstawionych w Opolu założeń, modernizacji zostanie poddanych 27 przejazdów kolejowo-drogowych, a 66 obiektów inżynieryjnych - w tym mosty i wiadukty - zostanie odnowionych. Zwiększy się przepustowość trasy, którą obecnie przejeżdża 80-90 pociągów (w tym 50 pasażerskich) na dobę. Prace obejmą również przebudowę największego mostu kolejowego nad Odrą w Opolu. Plany zakładają dobudowanie nowej konstrukcji mostowej. Każdy z dwóch torów będzie na osobnym moście.
Projekt przewiduje także podniesienie komfortu podróżnych. Na stacjach i przystankach przy modernizowanej trasie pojawią się nowe ławki, wiaty i oświetlenie. Perony zostaną przystosowane do korzystania z nich także przez osoby niepełnosprawne.
Obecnie trwa opracowanie dokumentacji budowlanej. Pierwsze prace przy modernizacji linii powinny rozpocząć się we wrześniu 2018 roku. Zakończenie projektu zaplanowano na 2021 rok. (PAP)
autor: Marek Szczepanik
edytor: Jacek Ensztein