Jego udział warty 7,3 mld euro ujawniono w piątek. To największa chińska inwestycja w przemysł motoryzacyjny za granicą i to w miejscu, które uchodzi za jedno ze światowych centrów motoryzacji.
Inwestycja chińskiej firmy przypadła na czas rozwoju pojazdów zasilanych bateriami oraz aut autonomicznych. To one prawdopodobnie wyznaczają główny rys nowej ery w motoryzacji. Technologiczni giganci, tacy jak Google czy Apple, dysponujący olbrzymimi zasobami finansowymi, także chcą być częścią tej rewolucji.

Aby przetrwać, pojedynczy producenci nie będą już mogli działać samodzielnie – uważa Li Shufu. „Konkurenci, którzy rzucają dziś wyzwanie przemysłowi motoryzacyjnemu na świecie, w sensie technologicznym nie są częścią tej branży” – tłumaczy w oświadczeniu Li. „Aby odnieść sukces i wykorzystać technologię, trzeba mieć sojuszników i partnerów oraz przyswoić sobie nowy sposób myślenia oparty o łączenie sił” – dodaje.

54-letni Li Shufu zgromadził 9,7 proc. udziałów w Daimlerze dzięki swojej firmie Grupie Geely. Daimler oraz inni niemieccy producenci zainwestowali już wiele pieniędzy, aby utrzymać wiodącą pozycję w branży, która odchodzi już od silników spalinowych. Współpraca z Daimlerem w takich obszarach, jak pojazdy zasilane nową energią czy usługi online to kluczowe kwestie – wyjaśniają przedstawiciele Grupy Geely.

Związany z Li Shufu Holding Zhejiang Geely już dziś posiada udziały w Volvo Cars AB, zaś w ubiegłym roku przejął warte 4 mld dol. udziały w firmie produkującej samochody ciężarowe Volvo AB. Geely jest także właścicielem London Taxi oraz kontroluje brytyjskiego producenta aut sportowych Lotus Cars.

Geely

Geely

źródło:

Imperium Li Shufu zatrudnia ponad 70 tys. pracowników oraz nie ma problemów z zadłużeniem, z którym wiele chińskich firm musi się dziś borykać. Dzięki boomowi na rynku motoryzacyjnym Państwa Środka Geely notuje podwójne zyski, zaś akcje firmy notowane na giełdzie w Hongkongu wzrosły w poniedziałek o 8,8 proc. Wartość rynkowa firmy sięga dziś poziomu ok. 30 mld dol.

Już dziś chiński rynek motoryzacyjny jest większy niż amerykański.

>>>Czytaj też: Koniec pewnej epoki. Niemcy zdetronizowani, Hyundai uznany za najlepszego producenta aut luksusowych