Białostocki dworzec jest wśród 200 tego typu obiektów w kraju, które przejdą modernizacje w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Prace w Białymstoku mają kosztować ok. 21 mln zł. Inwestycja będzie dofinansowana z unijnego programu Polska Wschodnia.

PKP SA chce zmienić wnętrze hali głównej; planowany jest też nowy układ komunikacyjny przydworcowego placu, ma być więcej miejsc parkingowych. Przewiduje się również windy dla niepełnosprawnych, zmianę układu pomieszczeń gospodarczych i technicznych, nową poczekalnię, kasy oraz nowy monitoring.

Na czas modernizacji dworzec będzie nieczynny; ma działać tymczasowy, tzw. kontenerowy.

"Głównym celem przebudowy białostockiego dworca jest przywrócenie mu dawnej świetności oraz wprowadzenie nowych udogodnień dla pasażerów. W ramach modernizacji bryła dworca odzyskałaby historyczny kształt" - poinformował rzecznik PKP SA. Dodał, że przywrócony zostanie historyczny charakter wnętrza poczekalni – posadzki, żeliwnych słupów, zdobienia ścian i sufitów.

Reklama

Stilger wyjaśnił, że PKP SA koncentruje się na przebudowie dworców przy już zmodernizowanych przez PKP PLK liniach kolejowych lub trasach przewidzianych do kapitalnego remontu, a stacja Białystok znajduje się na międzynarodowej trasie E75 Rail Baltica z Warszawy do krajów nadbałtyckich.

Swoją inwestycję planują też PKP PLK. W ramach modernizacji kolejnych odcinków Rail Baltica, w tym roku firma chce ogłosić przetarg na odcinek Czyżew-Białystok - poinformował PAP Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. Trwa projektowanie tej inwestycji.

"W ramach tego zadania zmodernizowana zostanie stacja Białystok. Na stacji przebudowane zostaną perony, które będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą nowe wiaty, funkcjonalne oświetlenie, tablice informacyjne, megafony i ławki" - wyjaśnił Jakubowski.

Dodał, że powstanie też przejście podziemne z bezpiecznym dojściem do peronów. "Efektami modernizacji stacji Białystok będą wygodniejsze warunki podróżowania, zwiększenie dostępności do kolei oraz możliwości stacji" - wskazał. (PAP)

autor: Izabela Próchnicka