Samorząd województwa świętokrzyskiego podpisał w środę umowę z firmą NEWAG SA na dostawę dwóch nowoczesnych czteroczłonowych pojazdów kolejowych z napędem elektrycznym. W każdym z nich jednocześnie będzie mogło podróżować 400 osób (200 miejsc siedzących).

„To nowoczesne pociągi w pełni zgodne z systemem TSI, spełniającym wszystkie standardy europejskie. Będą także wyposażone w system ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem – PAP), który polega na komunikowaniu się urządzeń przytorowych z lokomotywą i generowaniu informacji, m.in. dotyczących maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku” – powiedział po podpisaniu umowy prezes NEWAG SA Zbigniew Konieczek.

Pociągi będą wyposażone w szereg nowoczesnych rozwiązań ułatwiających podróżowanie – windy i toalety dla osób niepełnosprawnych, gniazdka elektryczne z dostępem do internetu, automaty biletowe, pomieszczenia do przewozu rowerów i dużych bagaży oraz system informacji pasażerskiej.

Nowością są tzw. pętle indukcyjne, które umożliwią osobie niedosłyszącej odbiór czystego dźwięku poprzez cewkę telefoniczną, w którą wyposażony jest niemal każdy aparat słuchowy. Zainstalowane zostaną również defibrylatory, przenośne aparaty, dzięki którym będzie możliwe przywrócenie poprawnego rytmu pracy serca u pasażera z nagłym zatrzymaniem krążenia.

Reklama

Jak podkreślił podczas konferencji wicemarszałek woj. świętokrzyskiego Jan Maćkowiak, nowe pociągi będą kursowały na trasach, którymi podróżuje najwięcej pasażerów. „Ze Skarżyska i Kielc w kierunku Krakowa i Katowic, a w okresie wakacyjnym do Sandomierza. Aby sprostać zapotrzebowaniu, musieliśmy łączyć dwa, a nieraz trzy dwuczłonowe pojazdy, żeby pomieściły wszystkich pasażerów jadących do tego miasta nad Wisłą” – zaznaczył Maćkowiak.

Dodał, że po dostarczeniu nowego taboru województwo świętokrzyskie będzie właścicielem 15 nowoczesnych pojazdów z napędem elektrycznym, które wykorzystywane są do obsługi pasażerskiego transportu kolejowego na terenie województwa.

Koszt zakupu nowych pociągów wyniesie ponad 44 mln zł, z czego 60 proc. zostanie sfinansowane ze środków unijnych, a 40 proc. z Funduszu Kolejowego. Dostawa pierwszego pojazdu przewidziana jest na 25 października, a drugiego do końca lutego przyszłego roku. (PAP)

Autor: Janusz Majewski

edytor: Jacek Ensztein