Druga pod względem ceny jest oferta polskiej firmy Intercor z Zawiercia, która zaproponowała wykonanie kontraktu za ponad 880 mln zł. Kolejne oferty mieszczą się w przedziale od blisko 891 mln zł do ponad 1,486 mld zł. Wszyscy wykonawcy chcą zrealizować inwestycję w ciągu 49 miesięcy od daty podpisania umowy.

Jak poinformowała w piątek rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Iwona Mikrut, teraz złożone oferty zostaną zbadane, by ustalić, czy spełniają kryteria przetargowe. O wyborze najkorzystniejszej z nich zadecyduje suma punktów przyznanych według kryteriów, w których cena stanowi 60 proc. Pozostałe to: właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni (9 proc.), równość podłużna nawierzchni (8 proc.), personel wykonawcy (6 proc.), termin realizacji kontraktu (12 proc.) oraz zagospodarowanie gruntu rodzimego (5 proc.).

Planowana inwestycja będzie realizowana w formule "projektuj i buduj". Przewiduje się budowę: 16,1 km dwujezdniowej drogi, czterech węzłów drogowych w Obidowej, Klikuszowej, Nowym Targu Zachód i Nowym Targu Południe oraz 22 obiektów inżynierskich: mostów, wiaduktów i estakad. Ponadto, konieczne będzie wybudowanie infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, kanalizacji i odwodnienia, ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt.

Zakopianka na odcinku Rdzawka - Nowy Targ formalnie nie będzie drogą ekspresową, ale będzie w zasadzie spełniać jej parametry. Będzie to droga o ruchu przyspieszonym. Odcinek ten będzie kontynuacją istniejącej dwujezdniowej DK 47 i połączy się z nią w Rdzawce.

Reklama

W momencie ogłoszenia przetargu GDDKiA szacowała, że inwestycja będzie - ze względu na trudny teren i konieczność wybudowania wielu obiektów inżynieryjnych - kosztować ok. 1 mld zł.

Obecnie droga krajowa 47 między Rdzawką a Nowym Targiem jest w każdym kierunku jednojezdniowa. To "wąskie gardło" dla kierowców zmierzających na Podhale. Według pomiarów z 2015 r. średni ruch dobowy na tym odcinku Zakopianki sięga 18 tys. pojazdów, a w weekendy, ferie i wakacje znacząco wzrasta.

Prace przygotowawcze do tej inwestycji trwały w latach 2008-15 i zostały przerwane. W czerwcu ub.r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk zatwierdził aneksy do programów inwestycyjnych dla rozbudowy drogi krajowej nr 47 z Rdzawki do Nowego Targu. Przetarg ogłoszono w listopadzie ub.r. Inwestycja ma ważną decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych.

Obecnie w Małopolsce trwa budowa trzech odcinków Zakopianki, stanowiącej górski fragment drogi ekspresowej S7 między Lubniem a Rabką. Na liczącej 16,7 km trasie powstaje najdłuższy w Polsce, ponad 2-km tunel. Inwestycję podzielono na trzy odcinki: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała - Chabówka. Budowa poszczególnych odcinków tej trasy powinna się zakończyć w latach 2018-2021.

Przedstawicielka GDDKiA zaznaczyła, że w efekcie prowadzonych inwestycji Zakopianka pomiędzy Krakowem i Nowym Targiem na całym przebiegu będzie drogą dwujezdniową. „Ma to kluczowe znaczenie ze względu na czas przejazdu i bezpieczeństwo ruchu dla wszystkich osób wyjeżdżających z różnych regionów kraju na Podhale i pod Tatry” - podkreśliła. (PAP)

autor: Rafał Grzyb