"Dzięki podpisanym dzisiaj umowom nadrabiamy wieloletnie zaległości w stosowaniu nowoczesnych systemów zwiększających bezpieczeństwo na kolei. Umowy dotyczące GSM-R to przełom na polskiej kolei i wejście na wyższy poziom technologiczny. Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna" – powiedział minister Adamczyk.

"Polska kolej, aby być konkurencyjna i bardziej bezpieczna, musi się rozwijać oraz inwestować w nowoczesne, takie jak GSM-R, rozwiązania. Uczyni też polską kolej bezpieczniejszą" – dodał obecny na konferencji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel powiedział, że "w wyniku realizacji umów system GSM-R w ciągu pięciu lat zostanie zainstalowany na 13 tys. 600 km linii kolejowych w Polsce". "Wartość pierwszej umowy, która dotyczy budowy sieci GSM-R, wynosi ponad 2 mld zł" - dodał.

"Nie będzie już semaforów. Nowy system zastąpi sygnały wizualne" - powiedział Merchel.

GSM-R (GSM for Railways) jest systemem łączności cyfrowej opartym na standardzie GSM, który został zaprojektowany w celu zapewnienia komunikacji w transporcie kolejowym. Umożliwia transmisję głosową, potrzebną do prowadzenia ruchu oraz transmisję danych dla potrzeb np. Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem ETCS poziom 2.

W system GSM-R zostało wyposażonych już ok. 1,6 tys. km linii, w tym odcinki linii E-30 Bielawa Dolna – Opole, linia E-65 Warszawa – Gdynia, E-20 Kunowice – Terespol oraz nr 1 i 17 Warszawa – Łódź.

>>> Czytaj też: Warszawę czeka transportowy paraliż. Pociągi podmiejskie przestaną wjeżdżać do centrum?