Firma Strabag złożyła najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła Nisko Południe do węzła Podgórze – poinformowała PAP w czwartek rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus. Odcinek ten będzie częścią szlaku Via Carpatia.

Dodała, że oferta firmy wynosi prawie 295,5 mln zł. Zadeklarowany czas zrealizowania inwestycji to 34 miesiące.

Rarus zaznaczyła, że jeśli nie będzie odwołań od wyników przetargów i będzie pozytywny wynik kontroli uprzedniej prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, wówczas podpisana zostanie umowa.

„Odcinek S19 od węzła Nisko Południe (bez węzła) do węzła Podgórze (bez węzła) będzie realizowany w systemie +projektuj i buduj+. Zadaniem wykonawcy będzie m.in. zaprojektowanie odcinka, wybudowanie drogi wraz z obiektami inżynierskimi i towarzyszącą infrastrukturą oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie” – podkreśliła.

Okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca) będą wliczane tylko do czasu objętego projektowaniem. Do czasu realizacji robót przerwy zimowe nie będą wliczane.

Reklama

Odcinek S19 Nisko Południe – Podgórze ma ok. 11,5 km długości, jest częścią dużego przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Nisko-Sokołów Małopolski. Ten 30-kilometrowy odcinek został podzielony na trzy zadania realizacyjne. Zadanie A Nisko Południe – Podgórze; zadanie B Podgórze – Kamień, zadanie C Kamień - Sokołów Małopolski Północ.

Rarus zaznaczyła, że czwartkowy wybór najkorzystniejszej oferty na zadanie A oznacza, iż znamy już wykonawców wszystkich trzech odcinków S19. Przypomniała, że dla zadania B wyboru dokonano pod koniec marca i jest to firma Budimex. Natomiast zadanie C zrealizuje Mostostal Warszawa i Acciona Construccion.

„Dzisiejszy wybór oznacza również, że znamy wykonawców wszystkich odcinków drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu. Zarówno tych, dla których opracowana będzie Koncepcja Programowa, jak i tych, które po podpisaniu umów wejdą w fazę realizacji w systemie +projektuj i buduj+. Łącznie jest to 139,3 km” – podkreśliła rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA.

Podkarpacki fragment drogi ekspresowej S19 będzie częścią szlaku Via Carpatia. Idea utworzenia szlaku została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem prezydenta Lecha Kaczyńskiego.

Docelowo Via Carpatia połączy kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Cały jej przebieg w naszym kraju ma zapewnione finansowanie. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.

Na Podkarpaciu w kierowcy korzystają już z ponad 30 kilometrów drogi S19. W opracowaniu Koncepcji Programowej jest niemal 67 km S19. Natomiast w przetargu w trybie "projektuj i buduj" jest ponad 54 km tej trasy. Z kolei w przetargu na opracowanie Koncepcji Programowej jest ponad 18 - kilometrowy odcinek S19.

Wojciech Huk

>>> Polecamy: Via Baltica i trasa z Lublina do Rzeszowa. W 2018 ma ruszyć 440 km nowych tras