W IV kwartale 2008 r. producenci sprzedali w Polsce ponad 1,1 mln komputerów stacjonarnych i notebooków, czyli o 2 proc. mniej niż rok wcześniej. W stosunku do III kwartału 2008 r. sprzedaż wzrosła o 15 proc. - mówi GP Damian Godos, analityk firmy badawczej IDC Polska.

Zdaniem analityków ten rok będzie wyzwaniem dla producentów komputerów.

- W 2009 roku z powodu globalnej recesji wydatki firm będą ograniczane. Także konsumenci będą mniej skłonni do zakupów - uważa Karine Paoli z IDC.

Dodaje, że szansą dla producentów komputerów przenośnych jest coraz większy popyt na mobilny internet. Jej zdaniem ważnym kanałem sprzedaży staną się sieci komórkowe oferujące komputer z dostępem do bezprzewodowego internetu. Spodziewa się też, że wzrośnie konkurencja między producentami.

Ostatnie trzy miesiące 2008 roku przyniosły dalszy wzrost sprzedaży notebooków i spadek sprzedaży komputerów stacjonarnych. Producenci dostarczyli ponad 700 tys. przenośnych komputerów (wzrost o 25 proc.), w tym 73 tys. mininotebooków i ponad 430 tys. komputerów stacjonarnych (spadek o 45 proc.).

- W całym 2008 roku sprzedaż komputerów stacjonarnych i notebooków wzrosła o 13 proc. do prawie 3,7 mln - mówi Damian Godos.

Sprzedaż notebooków wzrosła o 30 proc. do 2,1 mln sztuk, a komputerów stacjonarnych spadła o 10 proc.

W skali globalnej w IV kwartale sprzedaż komputerów zmniejszyła się 0,4 proc. w porównaniu z ostatnim kwartałem 2007 r. i o 2,5 proc. w porównaniu z II kwartałem 2008 r. - oceniają analitycy IDC. Inna firma - Gartner - ocenia, że sprzedaż wzrosła o 1,1 proc., ale obie twierdzą, że był to najgorszy kwartał od 2002 roku. Rosła popularność mininotebooków, które w IV kwartale miały 7-proc. udział w globalnym rynku, a ich sprzedaż wyniosła - według IDC - ok. 5 mln sztuk. W całym 2008 roku sprzedaż mininotebooków szacowana jest na 10 mln sztuk. W tym roku - według firmy badawczej ABI Research - sprzedaż tych najmniejszych komputerów ma wzrosnąć do 35 mln sztuk, a w 2013 roku ma dojść do 139 mln sztuk.

W IV kwartale w Europie Zachodniej mimo recesji sprzedaż komputerów wzrosła o 11,9 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2007 roku. Zwyżka to zasługa popytu na mininotebooki. Spadła ona za to w Europie Środkowej i Wschodniej, a główną przyczyną był mniejszy popyt w Rosji i na Ukrainie, a także w Polsce. Łączna sprzedaż w regionie była - według IDC - aż o 23,8 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Sprzedaż komputerów stacjonarnych spadła aż o 36 proc., a notebooków o 4,7 proc. - m.in. dlatego że w III kwartale sieci handlowe zrobiły ich duże zapasy.