Chodzi o następstwa kolejnych etapów prac torowych, które koordynuje zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Są one uwzględniane w kolejnych tzw. korektach rozkładu jazdy. Do ograniczeń z tym związanych muszą dostosowywać się przewoźnicy, m.in. obsługująca zdecydowaną większość tras w woj. śląskim samorządowa spółka Koleje Śląskie.

Takie, kończące się we wtorek, utrudnienia objęły m.in. od 11 marca br. kluczową linię KŚ - S1 (Częstochowa – Katowice – Gliwice). Były one związane z budową przejścia podziemnego w Ząbkowicach oraz pracami pomiędzy stacją Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, a stacją Będzin.

Od 17 kwietnia do 8 maja w zamian za część pociągów na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Będzin Ksawera uruchomiono zastępczą komunikacją autobusową. Jak poinformowały w komunikacie Koleje Śląskie, od środy pociągi na tej linii powinny już jednak kursować w pełnej relacji, bez zastępczej komunikacji autobusowej.

„Oznacza to, że przed środą warto sprawdzić rozkład jazdy dla tej linii, mogą bowiem nastąpić zmiany w godzinach kursowania poszczególnych pociągów. Nadal prowadzone są również prace w Ząbkowicach, związane z budową przejścia podziemnego, stąd też prosimy podróżnych z tej stacji o ostrożność i uważne sprawdzanie dróg dojścia na perony” - wskazała rzeczniczka KŚ Magdalena Iwańska.

Reklama

Całkowite wstrzymanie ruchu nastąpiło ponadto od 7 maja na odcinku linii S58 Zebrzydowice – Cieszyn. Ze względu na prace torowe za wszystkie pociągi kursują tam autobusy komunikacji zastępczej. Według Kolei Śląskich sytuacja może potrwać ok. sześciu miesięcy. Miejsca zatrzymywania się autobusów można sprawdzać na stronie internetowej samorządowego przewoźnika.

Zastępcza komunikacja autobusowa obowiązuje też na linii S5 (Katowice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń). Od 17 kwietnia do 28 maja całkowicie wstrzymano ruch pociągów między Bielskiem-Białą Główną, a Łodygowicami. Zmieniła się przy tym m.in. trasa pociągów Ornak do Zakopanego (wysyłane są przez Wadowice).

Ponadto, według wcześniejszych informacji, 17 i 18 maja pociągi KŚ do Bohumina mają kursować objazdem przez stację Bohumin Vrbice.

W obecnym rozkładzie jazdy wprowadzone mają zostać jeszcze trzy tzw. korekty. Wśród planów modernizacyjnych PKP PLK na kolejne kilkanaście miesięcy przewidywane są m.in. prace na odcinku Węgierska Górka – Żywiec, przebudowa układu torowego w obrębie stacji Częstochowa, Poraj i Myszków czy prace na odcinku Rybnik – Sumina – Nędza.

KŚ oceniają, że dzięki realizacji tych planów możliwe będzie zwiększenie prędkości jazdy pociągów – w przypadku linii S1 miejscowo nawet do 160 km/h. Istotne skrócenie czasu jazdy powinno nastąpić również na linii S5 (Katowice – Bielsko Biała – Żywiec – Zwardoń).

Obowiązujący od 10 grudnia ub. roku obecny rozkład jazdy założył wzrost o 5 proc. względem poprzedniego, liczby kilometrów przejeżdżanych przez pociągi zamawiane przez woj. śląskie. Wszystkie pociągi zamawiane przez woj. śląskie mają przejechać łącznie w ciągu roku ok. 8,9 mln km, z czego ok. 7 mln realizują samorządowe Koleje Śląskie, a ok. 1,9 mln - Przewozy Regionalne.

Obecny rozkład założył też częstotliwość pociągów na głównej linii Katowice – Gliwice w godzinach szczytu co ok. 20 minut - łącznie ok. 37 par pociągów w ciągu doby. Na innym silnie obciążonym odcinku między Katowicami a Dąbrową Górniczą przewidziano ok. 32 pary pociągów w ciągu doby (poza okresami utrudnień). (PAP)

autor: Mateusz Babak