Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu poinformował w środę, że układ ścieżek rowerowych w Krakowie znajduje się w systemie dróg małopolskich, w specjalnym programie, którego celem jest stworzenie spójnej sieci ścieżek przebiegających przez całe województwo.

W tym roku zostaną zrealizowane drogi dla rowerów: wzdłuż ulicy Nowohuckiej (2,7 km); od ulicy Powstańców wzdłuż Piasta Kołodzieja, Srebrnych Orłów, Wiślickiej (2,2 km); wzdłuż ulic Babińskiego i Skotnickiej od ulicy Bunscha do Trockiego (1,2 km); od kładki na Wiśle łączącej Kazimierz z Ludwinowem wzdłuż ul. M. Konopnickiej do Ronda Matecznego następnie wzdłuż ul. Kamieńskiego wraz z kładką na ul. Kamieńskiego (4,7 km); od ul. Powstańców wzdłuż ulic Strzelców i Lublańskiej do estakady wraz z dostosowaniem tunelu łączącego ulice Brogi-Rakowicka do ruchu rowerowego (1,4 km); Łączymy parki Krakowa (1,5 km).

Kraków planuje również w tym roku budowy ścieżek rowerowych: od Klasztoru Sióstr Norbertanek do istniejącego odcinku ścieżki przy Moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta (2,7 km); na odcinku ul. Widłakowej do ul. Tynieckiej (600 m); wzdłuż Al. Solidarności (150 m). Obecnie miasto jest na etapie wyboru wykonawcy.

Łącznie daje to 17 km dróg dla rowerów za blisko 48 mln zł ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

W dalszej perspektywie, do 2020 roku zostaną zrealizowane kolejne odcinki dróg dla rowerów: od ul. Przybyszewskiego wzdłuż ul. Armii Krajowej oraz Jasnogórskiej do granic miasta (4 km); wzdłuż Al. 29 Listopada na odcinku od Żelaznej do Opolskiej (1,4 km); w ciągu wałów Wisły wraz z obiektem mostowym nad rzeką Białuchą.

W planach jest też rozbudowa tras pieszo-rowerowych i tras turystycznych wraz z wykonaniem oznakowania turystyczno-informacyjnego na obszarze Przylasku Rusieckiego (6,9 km). Wszystkie te inwestycje mają pochłonąć ok. 40 mln zł.

ZIKiT przypomniał, że aktualnie do dyspozycji mieszkańców Krakowa oddanych jest około 230 kilometrów infrastruktury rowerowej, na którą składają się: drogi dla rowerów, ciągi pieszo-rowerowe, chodniki z dopuszczonym ruchem rowerowym, pasy rowerowe, kontrapasy oraz tzw. kontraruch rowerowy, gdzie dopuszczona jest jazda rowerem „pod prąd” na ulicach jednokierunkowych w strefie ruchu uspokojonego, czyli z ograniczeniem prędkości do 30 km/h.(PAP)

autor: Rafał Grzyb