Przedłożony przez resort finansów projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy Prawo celne wprowadza, jak wynika z uzasadnienia, "preferencje podatkowe dla gazu ziemnego CNG i LNG przeznaczonego do napędu silników spalinowych, poprzez wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na te wyroby gazowe". Rozwiązanie to jednak, jak wynika z uzasadnienia, wymaga zgody Komisji Europejskiej.

"Wprowadzenie preferencji podatkowych na CNG i LNG pozwoli skuteczniej walczyć ze smogiem szczególnie w obszarach miejskich. Wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na gaz LNG i CNG będzie bodźcem do rozwoju infrastruktury gazowej w kraju, który oprócz oczywistych korzyści ekologicznych pozytywnie wpłynie na realizację rządowej polityki gazyfikacji kraju. Szersze niż dotychczas wykorzystanie LNG i CNG stanowi także element dywersyfikacji paliw napędowych, a zatem przyczynia się do zwiększania bezpieczeństwa transportu w kraju" - głosi uzasadnienie.

Ponadto w projekcie "z uwagi na czasochłonne i generujące znaczne koszty u podmiotów gospodarczych stosowanie papierowego obiegu dokumentu dostawy, przewiduje się jego zelektronizowanie". Zakłada on zatem "zastąpienie papierowego dokumentu dostawy, stosowanego do przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie - dokumentem w postaci elektronicznej".

Zdaniem autorów projektu wprowadzenie tego rozwiązania spowoduje "ułatwienia zarówno po stronie sektora gospodarczego, jak i po stronie administracji". "Elektroniczny obieg dokumentów dostawy zwiększy bowiem kontrolę administracji nad przemieszczanymi wyrobami. W dalszej perspektywie czasowej projektowana zmiana w zakresie zastąpienia papierowego dokumentu dostawy dokumentem w formie elektronicznej ograniczy koszty działalności gospodarczej ponoszone przez przedsiębiorców" - głosi dokument.

>>> Czytaj też: Najpierw decyzja o atomie, potem wsparcie dla energetyki wiatrowej na morzu