„Przy współpracy z PAIH (Polska Agencja Inwestycji i Handlu) planujemy otworzyć przedstawicielstwo Portu Gdańsk w Szanghaju” - powiedział Felmet, oceniając, że jest to plan minimum, aby „nadgonić lata zaległości, jakie wytworzyły się na tle innych portów” europejskich. Wspomniał o portach w Hamburgu, Rotterdamie i Antwerpii, które mają na świecie liczne przedstawicielstwa.

„Szanghaj to pierwszy krok do tego, żeby zbudować silną pozycję Portu Gdańsk na mapie nie tylko europejskiej, ale i światowej” - ocenił dyrektor.

Biuro Portu Gdańsk w Szanghaju zostanie oficjalnie otwarte w drugiej połowie roku, ale już teraz „trwają prace porozumiewawcze” i odbywają się „liczne spotkania z przedstawicielami branży logistycznej i szeroko rozumianego biznesu, a także z przedstawicielami chińskiego rządu” - powiedział Felmet.

Delegacja z Portu Gdańsk wzięła w środę udział w forum współpracy logistycznej przy okazji targów Transport Logistic China w Szanghaju. Felmet wyjaśnił, że Port z jednej strony szuka w Chinach nowych możliwości biznesowych, a z drugiej – inwestorów.

Reklama

„Jesteśmy w Chinach po raz kolejny po to, by przekonać chińskich przedsiębiorców, że Polska jest atrakcyjnym, a przede wszystkim rozwiniętym gospodarczo i logistycznie krajem” oraz „zachęcić ich do tego, aby swoje potoki ładunkowe wysyłali do Polski lub przez Polskę, a nie przez porty zachodnie” - powiedział. Wśród zalet gdańskiego portu, mogących przekonać chińskich klientów, wymienił niższą cenę i szybszy czas dostawy towarów do Polski i krajów sąsiednich niż w przypadku portów m.in. niemieckich czy holenderskich.

„Z drugiej strony jest to poszukiwanie inwestorów ze względu na szeroką skalę inwestycji, jakie są i będą prowadzone w porcie gdańskim” - powiedział Felmet. Największa z nich – składający się z od pięciu do ośmiu terminali Port Centralny – ma kosztować kilka miliardów złotych. „Poszukujemy partnerów, którzy są zainteresowani zainstalowaniem się, mówiąc kolokwialnie, w Porcie Gdańsk. A to zainteresowanie zdecydowanie rośnie” - wyjaśnił dyrektor, dodając, że budowa Portu Centralnego może ruszyć w 2024 roku.

„Mamy bardzo dobrą odpowiedź z rynku, jest duże zainteresowanie zarówno Polską, jak i Portem Centralnym” - ocenił dotychczasowe spotkania w Chinach.

>>> Czytaj też: Nowy podatek zapłaci 25 tysięcy milionerów. Dlaczego budzi kontrowersje?