Ofertę firmy Polaqua za 596,5 mln zł brutto uznała za najkorzystniejszą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w przetargu na budowę ostatniego odcinka autostrady A1 w woj. śląskim – między Częstochową, a granicą woj. śląskiego z woj. łódzkim.

Chodzi o jedną z części brakującego dotąd fragmentu autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa. Oddziały GDKKiA w Katowicach oraz Łodzi ogłosiły przetargi na budowę brakujących odcinków 30 czerwca ub. roku, a oferty otworzyły 18 grudnia ub. roku.

Jedyny odcinek, którego budowę będzie koordynował katowicki oddział GDDKiA, to tzw. odcinek E o długości 16,9 km. Wiedzie on od granicy woj. śląskiego do węzła Częstochowa Północ (w dokumentacji przetargowej węzeł ten nosi dawną nazwę Rząsawa; bez tego powstającego już węzła). Obecnie w woj. śląskim powstają odcinki F, G, H oraz I - od Częstochowy do Pyrzowic.

W przetargu na odcinek E, prowadzonym przez katowicki oddział Dyrekcji, spłynęły trzy oferty. Przedsiębiorstwo Intercor z Zawiercia wyceniło swoją na 485,8 mln zł brutto, spółka Polaqua z Piaseczna na 596,5 mln zł brutto, a konsorcjum spółek Strabag Infrastruktura Południe i Budimex – na 614,4 mln zł brutto. Przed otwarciem ofert GDDKiA podała, że zamierza przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia 843,6 mln zł brutto.

W środę GDDKiA podała m.in., że wybrany wykonawca, spółka Polaqua, zaoferował wykonanie zadania za kwotę brutto: 596,5 mln zł, w czasie 35 miesięcy, licząc od daty zawarcia umowy. W tym czasie będzie musiał również uzyskać pozwolenie na użytkowanie. Zamówienie realizowane będzie w formule „projektu i buduj”.

Reklama

Dyrekcja zaznaczyła, że po upływie terminu do wniesienia odwołania, a przed zawarciem umowy, przekaże dokumentację z przetargu do Urzędu Zamówień Publicznych, który przeprowadzi tzw. kontrolę uprzednią. W razie jej pozytywnego wyniku, możliwe będzie podpisanie umowy.

Jeden podzielony na części przetarg na pozostałe odcinki autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa prowadzi łódzki oddział GDDKiA. Odcinki te noszą oznaczenia: A, B, C, D.

Odcinek A obejmuje 15,8 km trasy od węzła Tuszyn (bez węzła) do węzła Piotrków Trybunalski Południe (w dokumentacji przetargowej węzeł ten nosi dawną nazwę: Bełchatów; z węzłem). Odcinki B to 24,21 km autostrady od węzła Piotrków Południe do węzła Kamieńsk (z węzłem), odcinek C liczy 16,52 km od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko (z węzłem), odcinek D obejmuje 7,02 km A1 od węzła Radomsko do granicy z woj. śląskim.

Na budowę tych czterech odcinków w przetargu łódzkim siedmiu oferentów złożyło 13 ofert. Większość oferentów złożyła odrębne oferty na poszczególne odcinki, jeden z nich – jedną ofertę na wszystkie. Dotąd łódzki oddział GDDKiA nie poinformował o wyborze najkorzystniejszych ofert.

Zamawiający w obu przetargach wymagają, aby prace projektowe i roboty - wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie - zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 38 miesięcy od daty zawarcia umowy (dla odcinka E oferenci zaproponowali 35 miesięcy). Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 15 grudnia do 15 marca); wlicza się je do czasu objętego projektowaniem.

Zgodnie z danymi Dyrekcji fragment autostrady A1 między węzłami Tuszyn i Piotrków Zachód będzie miał, tak jak teraz, po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Między węzłami Piotrków Zachód i Piotrków Południe zachowany zostanie obecny przekrój dwóch jezdni po cztery pasy ruchu, a między węzłami Piotrków Południe i Częstochowa trasa zostanie rozbudowana z dwóch do trzech pasów ruchu w każdą stronę.

Na A1 między węzłami Tuszyn i Częstochowa Północ zaplanowano pięć węzłów drogowych (Piotrków Zachód, Piotrków Południe, Kamieńsk, Radomsko oraz Mykanów)

Przygotowania do budowy fragmentu autostrady A1 Częstochowa-Tuszyn trwały od lat. Ostatecznie Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów postanowił wiosną ub. roku., że odcinek ten będzie realizowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Na całą inwestycję zabezpieczono z tego źródła, za zgodą ministra finansów, 4 mld zł.

W ostatni czwartek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zadeklarował na antenie Radia Katowice wolę podpisania umów na brakujące odcinki A1 Tuszyn – Częstochowa w połowie br. Jak zaznaczył, cztery odcinki w woj. łódzkim mają być gotowe we wrześniu 2021 r., a odcinek w woj. śląskim w maju 2022 r.

Adamczyk przypomniał, że ta część autostrady będzie budowana w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 1 (i fragmentu starej autostrady A1), co – jak zaznaczył - będzie oznaczało „olbrzymie” utrudnienia dla kierowców.

>>> Czytaj też: Rekord wszech czasów w liczbie przewiezionych pasażerów? LOT celuje w 9 mln [WYWIAD]