Po otwarciu ofert złożonych w przetargu przez podmioty zainteresowane budową węzła okazało się, że wszystkie wciąż przewyższają kosztorys inwestorski, który po pierwszym przetargu został podniesiony o ok. 3,9 mln zł, do ponad 31,6 mln zł.

Jak poinformowała w piątek rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut, najtańszą ofertę - ponad 41 mln zł - przedstawiło konsorcjum Trakcja PRKiI z Warszawy i litewska AB Kauno Tiltai, a najwyższą - ponad 48,9 mln zł - Strabag Infrastruktura Południe z siedzibą we Wrocławiu. Wszyscy wykonawcy określili termin realizacji inwestycji na 15 miesięcy.

Według rzecznik po otwarciu oferty zostaną sprawdzone. Zadanie ma zostać zrealizowane we współpracy GDDKiA oraz samorządami: województwa małopolskiego i gminy Niepołomice, dlatego podmioty te muszą zdecydować, czy są w stanie zwiększyć budżet przewidziany na budowę węzła.

Pierwszy przetarg został unieważniony przez GDDKiA w marcu tego roku z powodu przekroczenia zaplanowanego na tę inwestycję budżetu we wszystkich sześciu złożonych wówczas ofertach. Najtańszą była oferta przedstawiona przez firmę Trakcja PRKiI z Warszawy na ponad 41 mln zł. Najwyższą cenę - ponad 53, 5 mln zł - przedstawił Strabag Infrastruktura Południe z siedzibą we Wrocławiu. Wszyscy wykonawcy określili termin realizacji inwestycji na 15 miesięcy.

Reklama

Nowy węzeł zostanie zlokalizowany między istniejącymi węzłami Kraków Bieżanów i Targowisko. Powstanie w miejscu, gdzie autostrada A4 Kraków - Tarnów przecina drogę wojewódzką nr 964, co umożliwi wjazd i zjazd z autostrady A4 na tę drogę wojewódzką stanowiącą ważne połączenie gmin położonych po południowej stronie autostrady i Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej. Do tej pory droga wojewódzka przebiegała pod wiaduktem autostradowym, bez możliwości wjazdów i zjazdów na A4.

Według szacunków codziennie do strefy dojeżdża 870 pojazdów ciężarowych i ok. 4,3 tys. samochodów osobowych. Przewiduje się, że Niepołomicka Strefa Inwestycyjna, która zajmuje ok. 500 ha i pracuje w niej ok. 4,5 tys. osób powiększy się i docelowo pracować w niej będzie 8 tys. osób, co sprawi dużo większy ruch pojazdów. Wykonanie węzła Niepołomice ograniczy ruch tranzytowy z węzła Targowisko do strefy ekonomicznej przez Puszczę Niepołomicką i liczne miejscowości położone przy drodze wojewódzkiej nr 964.

Samochody wyjeżdżające z niepołomickiej strefy i jadące na wschód (m.in. do Rzeszowa, na Ukrainę) po wybudowaniu węzła zaoszczędzą 12,5 km drogi (w porównaniu do obecnych możliwości), a te jadące na zachód (do Katowic, Berlina) - 5 km.

Zadanie będzie realizowane w systemie "zbuduj", bo inwestor ma już gotowy projekt węzła oraz niezbędne zezwolenia.(PAP)

autor: Rafał Grzyb