Wydana w ostatnich dniach decyzja oznacza, że inwestor - PKP PLK - przed rozpoczęciem budowy musi jeszcze uzyskać decyzję o lokalizacji linii kolejowej i pozwolenie na budowę. Rail Baltica to największa i najważniejsza inwestycja kolejowa w Podlaskiem.

Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK poinformował w środę PAP, że decyzję lokalizacyjną inwestor chce uzyskać na koniec 2018 r., a pozwolenie na budowę w drugim kwartale 2019 r. "Przed uzyskaniem pozwoleń na budowę konieczne jest również pozyskanie pozwoleń wodnoprawnych" - dodał.

Wniosek o decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej i wniosek o pozwolenie na budowę będą składane do wojewody podlaskiego, który będzie wydawał te decyzje.

Z danych Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku wynika, że Rail Baltica na odcinku Czyżew-Białystok będzie prowadzona na zamkniętych terenach kolejowych w dziewięciu gminach na terenie województwa podlaskiego. To gminy: Czyżew, Szepietowo, Nowe Piekuty, Sokoły, Poświętne, Łapy, Turośń Kościelna, Choroszcz i Białystok.

Reklama

Jak wcześniej podawały PKP PLK, na trasie Czyżew-Białystok mają powstać dwa wiadukty kolejowe, trzy nowe dwupoziomowe skrzyżowania tras drogowych i kolejowych, cztery przejścia pod torami. Plan obejmuje także remonty 14 przystanków i stacji kolejowych.

Po modernizacji Rail Baltica, pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z maksymalną prędkością 160 km/h., towarowe do 120 km /h.

Jakubowski powtórzył, że przetarg na budowę odcinka Czyżew-Białystok będzie ogłoszony we wrześniu 2018 r. Będzie obejmował także zakup szyn kolejowych na tę inwestycję. Do osobnego przetargu na dostawę szyn nie zgłosiła się bowiem żadna firma, w maju był unieważniony.

Rail Baltica to kluczowa inwestycja kolejowa w Podlaskiem, element transeuropejskiego korytarza transportowego. Prowadzi z Berlina, przez Warszawę, do Helsinek. W Polsce ma być zmodernizowanych 341 km tej trasy: Warszawa-Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.

Jak podawało wcześniej PKP PLK, cały projekt Czyżew – Białystok ma kosztować ok. 1,6 mld zł. Inwestycja - podobnie jak inne odcinki Rail Baltica - jest dofinansowana z UE z programu CEF (Connecting Europe Facility - Łącząc Europę).(PAP)

autor: Izabela Próchnicka