Alibaba Group nabywa 10 proc. udziałów chińskiej firmy dostawczej ZTO Express za 1,38 miliarda dolarów. Dzięki temu gigant e-handlu rozszerzy swoje możliwości w dystrybucji paczek na całym świecie.

Grupa inwestorów działających w imieniu korporacji Alibaba prowadzi już własną firmę logistyczną Cainiao. Jak podaje serwis Bloomberg, zgodnie z umową, Cainiao oraz ZTO z siedzibą w Stanach Zjednoczonych będą współpracować na wszystkich polach: od zarządzania dostawami i magazynami po wykorzystywaną technologię.

Wartość chińskiej dostawy ekspresowej wzrosła w ostatnich latach wraz z boomem w zakupach internetowych – konsumenci coraz częściej wymagają szybszej i niezawodnej wysyłki. Alibaba i konkurencyjna firma JD.com wydają miliardy dolarów nie tylko na wzmocnienie swoich sieci dystrybucyjnych i skrócenie terminów dostaw do nawet jednego dnia, ale także na handel detaliczny oraz zaplecze technologiczne. Akcje ZTO wzrosły o 7,9 proc. do rekordowego poziomu na nowojorskiej giełdzie, osiągając największy zysk od ponad roku.

„Rozwój handlu elektronicznego i nowoczesnego handlu detalicznego w Chinach wymaga wydajniejszej dostawy ekspresowej i rozszerzonych usług logistycznych” - stwierdził Meisong Lai, założyciel i dyrektor generalny ZTO. „Ta współpraca pozwoli nam rozszerzyć ofertę wysokiej jakości usług zarówno w Chinach, jak i na całym świecie”.

Inwestycja Alibaby wzmocni ZTO, dzięki czemu korporacja rozszerzy swoją sieć, by dotrzymać tempa szybko rozwijającym się rywalom. Chińscy operatorzy przesyłek ekspresowych chcą przeciwdziałać rosnącym kosztom pracy, częściowo dzięki automatyzacji i bardziej efektywnemu wykorzystaniu mocy produkcyjnych. Obecnie firma mierzy się z wojną cenową, która odbija się na marżach.

Reklama

Korporacja ZTO zadebiutowała w pierwszej ofercie publicznej w październiku 2016 r. To wieloletni partner serwisu Alibaba – w pewnym momencie działalności to właśnie zlecenia Alibaby stanowiły trzy czwarte całkowitej dystrybucji ZTO. Jako jedyna firma na rozdrobnionym rynku, na którym działa również np. SF Express i Shanghai Yunda Express Co., chce zainwestować w automatyzację i międzynarodowy zasięg.

Ani Alibaba, ani ZTO nie ogłosiły jeszcze wspólnych projektów. Chiński lider handlu elektronicznego już wykorzystuje do działania potężnego gracza logistycznego – Cainiao, który został stworzony w celu wspierania operacji online Alibaby. Obecnie jest dostawcą dostaw jeszcze tego samego lub następnego dnia w prawie 1500 chińskich okręgach. Funkcjonuje również Poczta Cainiao – sieć działająca w 100 największych miastach i około 1800 kampusach uniwersyteckich w całym kraju.

>>> Czytaj też: Dziesiątki sklepów omijają zakaz sprzedaży