O 9,3 proc. wzrosła w 2008 roku liczba abonentów ośmiu największych operatorów kablowych - wynika z danych Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej. Wzrost może być jeszcze większy, ale wciąż brakuje danych lidera rynku UPC Polska oraz trzeciej pod względem liczby abonentów spółki Multimedia Polska, które czekają z publikacją danych do ogłoszenia wyników na giełdzie.

Operatorzy liczą, że w tym roku zwiększą liczbę abonentów co najmniej o tyle samo, co rok temu.

- Także w tym roku telewizja cyfrowa będzie najważniejszą atrakcją branży kablowej i jednym z głównych czynników jej rozwoju. Dodatkową przewagą operatorów kablowych w rywalizacji z platformami satelitarnymi będą pozostałe usługi triple play, zwłaszcza internet - podkreśla Tomasz Żurański, prezes Vectry.

Ten drugi co do wielkości operator na rynku zakończył rok 2008 wzrostem ogólnej liczby abonentów o 8,8 proc. do 711 tys. abonentów.

Tego, że mimo spowolnienia polski rynek kablowy może wciąż rosnąć dynamicznie właśnie dzięki TV cyfrowej, pewny jest lider rynku UPC Polska. Według badań wykonanych na zlecenie operatora, europejski rynek usług cyfrowych wzrośnie do poziomu 436 mld euro w roku 2012, zwiększając co roku swoją wartość o 18 proc.

- Polska będzie mieć w tym wzroście znaczący udział. Już ponad połowa Polaków korzysta z takich usług. Pod względem kanałów w wysokiej rozdzielczości Polska jest w czołówce Europy - podkreśla Patrycja Gołos, dyrektor komunikacji UPC Polska.

W 2008 roku wzrost liczby abonentów, którzy wybrali droższą i szerszą pod względem liczby kanałów ofertę telewizji cyfrowej, wyniósł 80-150 proc. w zależności od operatora. Również w tempie dwucyfrowym zwiększała się liczba klientów internetu.

W tym roku operatorzy będą inwestować głównie w rozwój oferty cyfrowej, aby zapobiec ewentualnej ucieczce klientów do platform satelitarnych. Multimedia Polska ruszyła nawet z telewizyjną kampanią promującą cyfrowe usługi wideo na żądanie (VoD), a kolejni operatorzy zamierzają je wprowadzać.

- W tym roku zamierzamy uruchomić wideo na żądanie oraz usługę cyfrowej nagrywarki. Planujemy też zająć się technologią sieci bezprzewodowych, żeby zwiększyć zasięg i liczbę klientów - mówi Janusz Kosiński, prezes INEA.

- W przyszłości naszą przewagę wspierać będzie znacznie większa interkatywność usług telewizyjnych, choćby dzięki prawdziwemu, transakcyjnemu VoD - dodaje Tomasz Żurański.

Operatorzy ostrożnie podchodzą natomiast do wejścia na rynek wirtualnych operatorów komórkowych. Takie plany ujawnia na razie tylko INEA. Z usługi GSM Grupy Aster, która na razie jako jedyna wprowadziła ją na rynek w drugiej połowie 2008 r., korzystało na koniec grudnia 2008 r. 8 tys. abonentów. Z informacji GP wynika, że w tym roku przyśpieszy konsolidacja rynku, czego zapowiedzią jest niedawne przejęcie przez Vectrę warszawskiego operatora Spray.