Na realizację projektu spółka Pomorska Kolej Metropolitalna (PKM) otrzymała 61,7 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) 2014-2020. Koszt całego przedsięwzięcia to ponad 89 mln zł.

Umowę o dofinansowaniu projektu z funduszu unijnego podpisali w środę w Gdańsku Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Grzegorz Mocarski, Prezes Zarządu PKM S.A. W uroczystości uczestniczyli też m.in. wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik oraz marszałek województwa Mieczysław Struk. Formalna nazwa inwestycji to „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga”.

Projekt zakłada elektryfikację ok. 17 km linii kolejowej nr 248 (na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) i ok. 1,5 km linii nr 253 (łącznica z linią 201), zarządzanych przez Pomorską Kolej Metropolitalną. W ramach inwestycji powstanie też nowy przystanek osobowy „Gdańsk Firoga” przy ulicy Szybowcowej, w rejonie tzw. gdańskiej "doliny krzemowej”, gdzie działa wiele firm z branży IT. Powstanie on pomiędzy przystankami Matarnia i Port Lotniczy.

Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego zwrócił uwagę, że dzięki inwestycji „za 5 lat Pomorzanie będą mogli podróżować w szybkich i bardziej pojemnych składach”. „Elektryfikacja pozwoli w pełni wykorzystać potencjał linii PKM” – podkreślił.

Reklama

Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego zaznaczył, że elektryfikacja linii kolejowych 248 i 253, które tworzą PKM, rozpatrywana była od początku prac związanych z budową linii. „Plany elektryfikacji trzeba było jednak odłożyć, do momentu przygotowania przez Polskie Linie Kolejowe projektu elektryfikacji linii Gdynia–Kościerzyna bo bez tego elektryfikacja linii PKM byłaby bezcelowa” – tłumaczy. „Teraz wspólnie będziemy elektryfikować nasze linie i dzięki temu, pierwsze elektryczne pociągi pojadą do Kościerzyny w 2023 roku” – zapowiedział.

Wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik wskazał, że w 2017 r. z linii PKM skorzystały ponad 3 mln pasażerów. „Ta liczba pokazuje, że mieszkańcy Trójmiasta, ale też innych miast w Polsce, potrzebują szybkich kolejowych połączeń w ramach aglomeracji. Inwestycja PKM jest jedną z wielu, które dofinansowaliśmy” – dodał.

Jako przykłady innych inwestycji wiceminister podał Szczecińską Kolej Metropolitalną, na którą w tym miesiącu przeznaczono ok. 500 mln zł oraz poznańską kolej, której przekazano w kwietniu 50 mln zł na nowe pociągi. „Mocno inwestujemy teraz w sektor kolejowy” – podkreślił Słowik.

Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych zaznaczył, że „elektryfikacja stanowi jeden z podstawowych elementów modernizacji transportu kolejowego”. Podkreślił, że „dzięki elektryfikacji pociągi na tych trasach pojadą szybciej i wyprodukują mniej spalin”.

POIiŚ 2014-2020 jest największym programem infrastrukturalnym współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. To ponad 115,6 mld złotych na najważniejsze w kraju inwestycje w zakresie transportu, środowiska, energii, kultury i zdrowia.

Biuro Komunikacji Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju podało, że województwo pomorskie jest aktywnym beneficjentem POIiŚ. Przy współfinansowaniu z programu w regionie realizowanych jest obecnie 116 projektów o łącznej wartości przyznanego dofinansowania UE prawie 5,4 mld złotych. Całkowity koszt tych inwestycji to prawie 9,1 mld złotych. Największą wartość, ok. 6,2 mld zł, mają inwestycje transportowe. Są to m.in. budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga i obwodnicy Kościerzyny, modernizacja linii kolejowej Warszawa – Gdynia, nowe autobusy i trolejbusy dla Gdyni, nowe i zmodernizowane linie tramwajowe w Gdańsku oraz nowe tramwaje.

Pomorska Kolej Metropolitalna czyli ok. 20-kilometrowa nowa linia między Gdańskiem Wrzeszczem a Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej łącząca się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna została uruchomiona we wrześniu 2015 roku. PKM jest pierwszą w Polsce linią kolejową wybudowaną przez samorząd wojewódzki. Jest to największy projekt infrastrukturalny samorządu województwa pomorskiego realizowany w latach 2008-2017. Projekt o wartości 1,2 mld zł w znaczącym stopniu został zrealizowany dzięki funduszom z UE.(PAP)

autor: Bożena Leszczyńska