Awans Chin jako rynku zbytu na samochody po części wynika z bogacącej się chińskiej klasy średniej, po części zaś z kłopotów branży samochodowej w USA.

W związku z kryzysem finansowym i spowolnieniem gospodarczym sprzedaż samochodów spadła w styczniu w USA o 37 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2008 r., do najniższego od 26 lat poziomu 657 tys. egzemplarzy.

Tymczasem w Chinach w pierwszym miesiącu roku sprzedało się 735 tys. pojazdów, o 14 proc. mniej, niż rok wcześniej.

W minionym roku Amerykanie kupili 13,2 mln nowych aut, o 18 proc. mniej niż w 2007 r. Natomiast Chińczycy nabyli 9,4 mln pojazdów, o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej.

Reklama

Według cytowanych przez agencję Associated Press ekspertów, w całym 2009 r. koncerny motoryzacyjne przypuszczalnie znów sprzedadzą więcej samochodów w USA. Ale prędzej czy później liczące 1,3 mld mieszkańców Chiny na trwałe wyprzedzą czterokrotnie mniej ludne Stany Zjednoczone.

W Państwie Środka najlepiej sprzedają się auta koncernów General Motors i Volkswagen.