Inwestycja będzie realizowana w ramach prac na linii Kędzierzyn Koźle – Chałupki. Racibórz to kolejna stacja, którą Polskie Linie Kolejowe planują przebudować w ramach projektu "Prace na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle – Chałupki (Granica Państwa)".

Jego celem jest dostosowanie stacji do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania. Planowane są windy, podwyższone perony oraz wyposażenie dla pasażerów: nowe ławki, wiaty, tablice informacyjne.

Zastosowanie nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz wymiana rozjazdów i przebudowa układu torowego poprawi przepustowość stacji i przyległych szlaków kolejowych. Planowany termin zakończenia prac projektowych to październik 2019 r. Szacunkowy koszt przygotowania dokumentacji opiewa na 4 mln zł.

Intensywne prace trwają już natomiast na odcinku Bierawa – Nędza oraz Racibórz - Krzyżanowice. Wykonawca wymienił dotychczas 10 km torów oraz remontuje 17 obiektów inżynieryjnych, m.in. most na rzece Psina o długości 91 m. Większy poziom bezpieczeństwa zapewnią nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Bezpieczniej ma być też na przejazdach kolejowo-drogowych.

Reklama

W ramach tego zadania PLK przebudowują stacje Nędza i Kuźnia Raciborska oraz przystanki osobowe Dziergowice i Tworków. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji 8 odnowionych peronów z wiatami i nowym oświetleniem, systemem oznakowania oraz nagłośnieniem. W czerwcu zostanie zakończony remont peronów na przystanku Dziergowice. Perony będą podwyższone, co znacznie ułatwi wsiadanie do pociągów. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym i przebudowa 15 przejazdów kolejowo – drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa na remontowanej trasie Bierawa – Nędza oraz Racibórz – Krzyżanowice, a monitoring na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami zapewni lepszy nadzór w ruchu drogowym. W ramach inwestycji wyremontowanych zostanie ok. 35 km linii kolejowej oraz 28 obiektów inżynieryjnych, m.in. 2 mosty. Kompleksowo zostanie również wymieniona sieć trakcyjna.

Jak informuje spółka w poniedziałkowym komunikacie, rewitalizacja linii nr 151 Kędzierzyn Koźle – Chałupki to istotna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych SA na Śląsku, która usprawni ruch kolejowy w bardzo ważnym społecznie i gospodarczo regionie. Transport koleją będzie bardziej konkurencyjny, ponieważ skróci się czas przejazdu dla podróżnych oraz czas transportu towarów. Efektem tych prac będą lepsze połączenia pasażerskie i szybszy przewóz towarów przez granicę w Chałupkach. Projekt o wartości ponad 70 mln zł jest finansowany ze środków budżetowych. Prace mają się zakończyć w IV kwartale tego roku.

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn Koźle - Chałupki (Granica Państwa)", szacowanego na ponad 194 mln zł, finansowanego z budżetu państwa.

Linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn Koźle-Chałupki jest częścią międzynarodowego ciągu transportowego E59. To linia ważna dla ruchu pasażerskiego, a szczególnie towarowego - biegnie bowiem do granicy państwa i kolejowego przejścia granicznego z Czechami w Chałupkach. (PAP)

autorka: Anna Gumułka