W czwartek przedstawiciele organizacji zaprezentowali raport dotyczący wyników i perspektyw sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce. Wynika z niego, że od początku 2017 r. do końca I kwartału 2018 r. w Polsce powstało 91 nowych centrów usług dla biznesu, ich łączna liczba przekroczyła 1,2 tys. Zatrudnienie w sektorze osiągnęło 279 tys. osób (wzrost o 13 proc. rok do roku).

Według danych ABSL blisko połowa istniejących w Polsce centrów usług biznesowych (48 proc.) działa w skali globalnej, na rzecz klientów z różnych części świata. Zdecydowaną większość stanowią podmioty z kapitałem zagranicznym – odpowiadają za 81 proc. zatrudnienia w całym sektorze.

Jak podkreślono w raporcie, w naszym kraju swoje centra ulokowały już 83 firmy z listy 500 największych przedsiębiorstw świata magazynu Fortune. Najwięksi inwestorzy pod względem zatrudnienia to IBM, Capgemini, Nokia, Atos, Credit Suisse, Comarch, Asseco, UBS, State Street i Citigroup.

Prezes ABSL Piotr Dziwok powiedział w czwartek, że sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce cechuje regularny wzrost zatrudnienia, a także poszerzanie zakresu działalności i wachlarza świadczonych usług.

"Jeszcze kilka lat temu firmy matki przenosiły do Polski te najprostsze rzeczy z finansów, czy działu zasobów ludzkich. Gdy okazało się, że te proste rzeczy świetnie robimy - zaczęły przychodzić coraz bardziej skomplikowane prace, które wymagają podejmowania decyzji, analityki, które dotyczą całego świata" - powiedział Dziwok.

Jak dodał, w ciągu ostatnich dwóch lat zatrudnienie w sektorze wzrosło o 30 proc.; powstało 65 tys. nowych miejsc pracy. "Jeśli chodzi o poziom zatrudnienia, jesteśmy prawie czterokrotnie więksi od branży górniczej w Polsce" - podkreślił na konferencji prasowej.

W badanym okresie inwestorzy najchętniej lokowali swoje centra w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Trójmieście, Aglomeracji Katowickiej, Łodzi i Poznaniu. W tych ośrodkach powstało łącznie ok. 80 proc. nowych centrów. Warszawa, Kraków i Wrocław to miasta, gdzie funkcjonuje obecnie najwięcej centrów - w sumie 559, czyli 45 proc. wszystkich działających w Polsce ośrodków.

Jeśli chodzi o kraj pochodzenia firmy macierzystej, to najliczniej reprezentowani są w Polsce inwestorzy z USA - które mają 261 ośrodków i odpowiadają za 29 proc. zatrudnienia. Na drugim miejscu są firmy rodzime - 397 centrów i 19 proc. zatrudnienia. Kolejne miejsca zajmują inwestorzy z państw nordyckich, Francji oraz Wielkiej Brytanii.

Raport "Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2018" powstał na podstawie badania przeprowadzonego wśród 214 zrzeszonych w ABSL firm.

Organizowana w Poznaniu konferencja ABSL zakończy się w piątek. Bierze w niej udział ponad 1 tys. osób: przedsiębiorców, inwestorów i przedstawicieli władz.

"Wątek wiodący konferencji to talent - pozyskanie pracownika, jego utrzymanie, podnoszenie jego kwalifikacji i kompetencji jest dla nas od lat priorytetem. Innym priorytetem jest dla nas kontynuowanie prac z osobami i instytucjami, które stanowią prawo i regulacje w Polsce. Zależy nam na tym, by było ono tak tworzone, by nie przeszkadzało biznesowi - w miarę możliwości by mu pomagało" - powiedział Janusz Dziurzyński z zarządu ABSL.

Jak dodał, polski rynek wyróżnia się w świecie nie tylko znakomitymi kadrami. "Słyniemy z umiejętności IT. Jesteśmy wciąż głodni sukcesu; młodzi ludzie bardzo chętnie nabywają nowe umiejętności. Polska jest zdecydowanym liderem wśród krajów tej części Europy, jeśli chodzi o sektor nowoczesnych usług biznesowych; wciąż zgarniamy ok. 60 proc. inwestycji w tej części świata" - podkreślił.

Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (Association of Business Service Leaders - ABSL) – to największa w Polsce organizacja zrzeszająca i reprezentująca przedsiębiorstwa z sektora nowoczesnych usług dla biznesu.