Branża hotelowa upatruje potencjał inwestycyjny w związku z powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego - ocenia prezes Chopin Airport Development Gheorghe Marian Cristescu. Dodaje, że oprócz nowych hoteli, mogą tam powstać m.in. galerie handlowe, czy inne obiekty związane z Airport City.

"Jeśli chodzi o Chopin Airport Development i hotele, którymi zarządzamy, jestem przekonany, że w przeciągu 8-10 lat, które dzieli nas od uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego, będziemy mieli możliwość przeformatowania priorytetów w naszej działalności w taki sposób, aby czerpać z tej potrzebnej zmiany jak najwięcej korzyści. Nie ukrywam, że na początku mocno się zastanawialiśmy jak ewentualne zamknięcie Lotniska Chopina może wpłynąć na trzy nasze hotele zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie portu" - mówi Cristescu w przesłanym PAP komunikacie.

Chodzi o trzygwiazdkowy Hampton by Hilton na ul. Komitetu Obrony Robotników, czterogwiazdkowy Courtyard by Marriott Warsaw Airport naprzeciwko terminalu na Lotnisku Chopina i pięciogwiazdkowy Renaissance. Jak dodaje, "szybko jednak doszliśmy do wniosku, że tak naprawdę ta inwestycja stworzy wiele szans".

Jak tłumaczy, jedna z nich dotyczy samego portu lotniczego "Solidarność", jeżeli chodzi o infrastrukturę i o budowę hoteli, które będą tam potrzebne.

"Wyobrażam sobie, że infrastruktura na CPK nie będzie się ograniczała tylko do powstania dużego portu lotniczego. Równolegle zostanie wybudowany port kolejowy. Współpracujemy już z partnerami z myślą o kolejnych projektach infrastrukturalnych, które pozwolą na otwarcie kilku hoteli w różnych kategoriach, ale również biurowców. Sądzę, że będą również inne pomysły na zagospodarowanie tego miejsca. Jestem przekonany, że będzie tam przestrzeń na powstanie m.in. galerii handlowych, czy innych obiektów związanych z Airport City" - mówi.

Reklama

Kolejną szansę prezes upatruje w możliwościach, jakie powstaną z chwilą otwarcia portu lotniczego "Solidarność" i ewentualnego zamknięcia Lotniska Chopina.

"Jako hotelarze, dostrzegamy tutaj wyraźnie szasnę na nowe możliwości, które do tej pory były ograniczone ze względu na funkcjonowanie portu. Jestem przekonany, że serce biznesowe Warszawy, powoli będzie się zmieniało i ewaluowało właśnie w stronę aktualnego Lotniska Chopina. Powstanie tam nowe miejsce inwestycyjne, gdzie mają szansę zostać wybudowane m.in. nowe hotele i biurowce. Będzie też miejsce na centrum kongresowe z prawdziwego zdarzenia, którego stolica jako jedyna w Europie wciąż nie ma. A jak widzimy na przykładzie Katowic - dzięki temu, że powstało tam Międzynarodowe Centrum Kongresowe miasto wspaniale się rozwija. Powstają tam m. in. nowe hotele i wielu inwestorów chce je tam budować. My też zamierzamy inwestować w kolejne obiekty na Śląsku" - powiedział.

Zdaniem Cristescu, w związku z planami uruchomienia CPK należy wzmocnić kilka lotnisk regionalnych, jak np. Rzeszów, czy Szczecin. "Staną się one bardzo ważnymi graczami właśnie dla projektu CPK. Stwierdzenie, że ten projekt ma osłabiać lotniska regionalne w mojej opinii jest zdecydowanie błędne" - ocenił. Jak dodał, budowa CPK, "to inwestycja porównywalna do budowy portu w Gdyni, przy którym urosło nowe miasto w 20-leciu międzywojennym".

CPK ma być usytuowany między Łodzią a Warszawą, na jego lokalizację wskazywany jest Stanisławów w gminie Baranów, koło Grodziska Mazowieckiego.

Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, do końca 2027 r.

Chopin Airport Development (CAD) powstał w 1998 r., jako spółka powołana przez Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL). CAD jest jednocześnie inwestorem, operatorem oraz administratorem istniejących obiektów i inwestycji hotelowych realizowanych od podstaw. CAD współpracuje ze światowymi sieciami hotelowymi, takimi jak Marriott, Hilton, Best Western, International Hotel Group.

>>> Czytaj też: Elon Musk zbuduje superszybką kolej podziemną na trasie Chicago - lotnisko O'Hare