Orlen Gaz, spółka zależna Polskiego Koncernu Naftowego, w ciągu najbliższych kilku miesięcy otworzy swój pierwszy morski terminal LPG. To najnowszy w kraju obiekt tego typu. Orlen zakończył tę strategiczną inwestycję pod koniec stycznia. Przedsięwzięcie wyceniane na ponad 50 mln zł umożliwić ma przeładunek 200 tys. ton gazu płynnego rocznie. Jak się dowiedzieliśmy, regularnie do szczecińskiego portu LPG mają przypływać statki ze zbiornikami o poj. 3 tys. ton.

- Na razie czekamy tylko na wydanie zezwoleń, które umożliwią użytkowanie terminala. To jednak formalność - zapewnia Agnieszka Woźniak z Orlen Gazu.

Terminal powstał na terenie byłej Bazy Magazynowej CPN-u. Jak informują w spółce, cały teren ma powierzchnię 10 ha. Sam terminal zajmuje ok. 5 ha.

- Znajdują się w nim trzy stanowiska do przeładunku gazu do autocystern oraz dwa dla cystern kolejowych - tłumaczy Agnieszka Woźniak.

Umożliwią one rozładowanie w ciągu doby tankowca o wyporności ok. 6 tys. DWT i przeładowanie gazu do ok. 60 autocystern i 30 kolejowych cystern. Na terenie terminala zlokalizowane są trzy zbiorniki o poj. 1500 m sześc. każdy.

Szczeciński terminal Orlen Gazu jest trzecim morskim terminalem LPG w Polsce, a drugim pod względem wielkości i możliwości przeładunkowych.

- Dzięki tej inwestycji zdywersyfikowaliśmy kierunki zaopatrzenia w gaz i obecnie, oprócz produkcji własnej i importu kolejowego ze Wschodu, będziemy mieli możliwość sprowadzać produkt tankowcami z dowolnego miejsca na świecie - zaznacza Agnieszka Woźniak.

Według Sylwestra Śmigla, prezesa Gaspolu, rynek gazu płynnego, w odróżnieniu od gazu ziemnego, charakteryzuje się dużą niezależnością, co jest skutkiem dywersyfikacji źródeł zakupu. Firma ta dysponuje zresztą największym terminalem LPG i to nie tylko w Polsce, ale i w całym basenie Morza Bałtyckiego. Działa on w Gdańsku. Spółka za jego pośrednictwem importuje gaz z regionu Morza Północnego. Poza tym w Polsce istnieje jeszcze terminal morski Petrol- investu w Gdyni. Tam prawdopodobnie jeszcze w 2009 roku ruszy następny terminal LPG. Budowa czwartego obiektu tego typu w naszym kraju ma ruszyć wiosną. Jak wyjaśniał nam Jacek Mieszkowski, prezes sopockiej spółki Baltica, w I etapie inwestycji (szacowanej na 30 mln zł) przeładowywać można będzie 120 tys. t gazu rocznie. Docelowe zdolności wyniosą 360 tys. t.

4 terminale

do odbioru gazu LPG będą w tym roku działać w Polsce