Weszło w życie rozporządzenie ministra gospodarki w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych, które było ostatnią prawną barierą dla produkcji i sprzedaży E85.

E85 to benzyna zawierająca około 85 proc. bioetanolu. Ma być tańsza od benzyny o 30 gr - 1 zł na litrze. Oznacza to, że rocznie na zakupie benzyny będzie można zaoszczędzić średnio 1,2 tys. zł.

- O tym, czy paliwo się przyjmie, zdecyduje rynek. Stworzyliśmy tylko warunki do upowszechnienia tego paliwa. Patrząc na jego popularność w USA i Szwecji, można domniemywać, że również w Polsce znajdą się zainteresowani na ten produkt - mówi Zbigniew Kamieński, dyrektor Departamentu Energetyki w Ministerstwie Gospodarki.

Według niego E85 będzie atrakcyjne cenowo, bowiem producenci tego paliwa będą mogli skorzystać z mechanizmu ulgi akcyzowej.

- Ponadto chcemy zaproponować atrakcyjne preferencje dla użytkujących to biopaliwo. Będziemy m.in. przekonywać samorządy do wprowadzania zwolnień z opłat w strefach płatnego parkowania. Projekt ten dofinansowany będzie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska - wyjaśnia nasz rozmówca.

Marcin Szczepański, ekspert miesięcznika Stacja Benzynowa, twierdzi jednak, że - mimo tych preferencji - wprowadzenie E85 do sprzedaży na stacjach na większą skalę jest w tym momencie mało realne.

- Nowego paliwa nie można bowiem zatankować do każdego samochodu - tłumaczy Marcin Szczepański.

Jak wyjaśnia, E85 napędzać może wyłącznie specjalnie przystosowane silniki. Chodzi o pojazdy wyposażone w system Flexifuel, a te nie są w naszym kraju bardzo popularne.

Auta z takim systemem mają w ofercie m.in.: Ford, Volvo, Citroen, Peugeot, Chevrolet, Saab czy Renault. Te modele są ok. 1,5-3 tys. zł droższe od tradycyjnych odpowiedników. Przy odpowiednio atrakcyjnych cenach E85 różnica w zakupie pojazdu zwróciłaby się zatem po ok. dwóch latach.

- Do tej pory sprzedaż tych modeli była jednak śladowa - informuje Gabriela Piekarniak z Volvo Polska.

Są także pewne ograniczenia po stronie wytwarzania paliwa.

- Są firmy zainteresowane produkcją E85, ale trzeba czasu na przygotowanie instalacji - wyjaśnia Tadeusz Zakrzewski, wiceprezes Krajowej Izby Biopaliw, według którego paliwo to ma szansę pojawić się na rynku najwcześniej w II połowie roku.

BIOPALIWA DOPUSZCZONE DO SPRZEDAŻY NA STACJACH

B100 - ester metylowy stanowiący samoistne paliwo przeznaczone dla samochodów z silnikiem Diesla. Najpopularniejszy rodzaj biopaliwa. Można go kupić głównie na stacjach Bliska (sieć Orlenu).

B20 - olej napędowy zawierający 20 proc. estru metylowego. Popularność tego biodiesla w Polsce na razie jest znikoma.

E85 - najnowszy produkt, który już wkrótce pojawi się na stacjach. To benzyna zawierająca od 70 do 85 proc. bioetanolu.