Grupa NFI Empik Media & Fashion wprowadza nową strategię na czas kryzysu, która pozwoli utrzymać 8-9-proc. rentowność, zapowiedział prezes spółki Maciej Dyjas. Grupa planuje maksymalnie ograniczyć koszty funkcjonowania, rezygnuje z podboju nowych rynków i skupi się na akumulacji kapitału. Na inwestycje przeznaczy maksymalnie 110-120 mln zł.

"W 2009 r. chcemy utrzymać dotychczasową dynamikę wzrostu przychodów na poziomie ok. 20,0% oraz rentowność w granicach 8,0-9,0%. Powinno to nam się udać nawet w czasie kryzysu, ponieważ procentować będą inwestycje oraz restrukturyzacja przeprowadzona w latach 2007-2008" - powiedział Dyjas podczas konferencji prasowej.

Prezes dodał, że mimo pozytywnych prognoz spółka przygotowała kilka nowych rozwiązań, które zabezpieczą grupę przed skutkami globalnego kryzysu. Podstawa nowej strategi jest maksymalizacja oszczędności w zakresie kosztów operacyjnych, kosztów zakupów oraz czynszów.

"W trudnych czasach kryzysu dużo łatwiej negocjować umowy najmu nowych sklepów, czy nawet renegocjować dotychczasowe. Z tego powodu chcemy też zapewnić sobie maksymalnie dużo korzystnych umów już na lata 2010-2011" - wyjaśnił Dyjas.

Spółka mocno ogranicza także wydatki na inwestycje i planuje w 2009 r. wydać maksymalnie 110-120 mln zł. Sieć placówek zwiększy się o 56-81 punktów, z czego ponad połowa zostanie otwarta w Polsce. Empik rezygnuje na razie z kolejnych inwestycji w Turcji i w Rumunii, a w Rosji i na Ukrainie chce otwierać nowe sklepy tylko w Moskwie, St. Petersburgu oraz w Kijowie i to tylko w najlepszych punktach.

Reklama

Program oszczędnościowy połączony z korzyściami wcześniejszych działań powinien, zdaniem Dyjasa, zapewnić spółce spory zapas gotówki, który może zostać wykorzystany na ewentualne zapewnienie płynności w czasie recesji jak i na ewentualne bardzo atrakcyjne akwizycje, które w takim okresie mogą się pojawić.

"Nie mamy sprecyzowanych planów, nie prowadzimy obecnie żadnych rozmów, ale w czasie kryzysu może trafić się jakaś atrakcyjna oferta. Interesowała by nas na pewno sieć sklepów dla dzieci w Rosji, którą moglibyśmy włączyć do bardzo dobrze prosperującego tam Smyka" - powiedział agencji ISB Dyjas.

Prezes kontynuując wypowiedź dla ISB zapowiedział, że kolejnym elementem zabezpieczenia finansowego grupy będzie zatrzymanie w spółce całego zysku za rok 2008 i niewypłacenie dywidendy akcjonariuszom.

Dyjas zapewnił jednak, że są to jedynie działania zabezpieczające, ponieważ kondycja finansowa spółki jest bardzo dobra. Dzięki sprzedaży za 110 mln zł udziałów w spółce Zara, Grupa posiada ponad 300 mln zł środków pieniężnych oraz 166 mln zł niewykorzystanych linii kredytowych. Natomiast zadłużenie spółki pozostaje na bardzo bezpiecznym poziomie i stanowi 1,05 w stosunku do zysku EBITDA.

Działalność grupy NFI EM&F skupia się na dystrybucji detalicznej i hurtowej produktów kategoriach: media, produkty dla dzieci oraz marki franczyzowe - moda i kosmetyki. Sieć grupy EM&F liczy 638 sklepów i szkół językowych w Polsce, Rosji, na Ukrainie, w Niemczech i w Kazachstanie.

Spółka zarządza portfelem ponad 40 marek - m.in.: Hugo Boss, Esprit, Mango, Mexx, Palmers, Aldo, Chanel, Dior, Shiseido, Givenchy, Guerlain, Kenzo, Salvador Dali oraz markami własnymi - Empik, Smyk, SJO Empik, Speak Up, Cool Club i Smiki.

Spółka NFI Empik Media / Fashion miała 89,61 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w IV kw. 2008 roku wobec 68,26 mln zł zysku rok wcześniej.

Narastająco w I-IV kw. 2008 roku grupa miała 118,34 mln zł zysku wobec 84,21 mln zł zysku rok wcześniej przy obrotach odpowiednio 2317,30 mln zł wobec 1585,27 mln zł. (ISB)

lk/maza