Europejskie fabryki amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego General Motors (GM), których główną część stanowią niemieckie zakłady Opla, zamknęły ubiegły rok stratą operacyjną w wysokości 2,9 mld dolarów - poinformował zarząd GM.

Również w czwartek około 15 tysięcy pracowników Opla uczestniczyło w wiecu przed jego główną fabryką w Ruesselsheim w Nadrenii Północnej-Westfalii, domagając się organizacyjnego wyodrębnienia z GM.

Jak zaznaczył GM, przy pominięciu obciążeń specjalnych ubiegłoroczna strata jego segmentu europejskiego wyniosła 1,66 mld dolarów. W roku 2007 General Motors Europe odnotował stratę operacyjną około pół miliarda dolarów wraz z obciążeniami specjalnymi, a po ich odliczeniu zysk 55 mln dolarów.

Na Opla przypada 80 proc. obrotów koncernu w Europie, gdzie należą do niego również szwedzki Saab i brytyjski Vauxhall (wytwarzający głównie kopie modeli Opla). Łącznie fabryki te sprzedały w ubiegłym roku 2,041 mln pojazdów - o 140 tys. mniej niż w roku 2007. Według zarządu GM, w 2008 roku koncern miał w europejskim rynku samochodowym udział 9,3 proc., co w porównaniu z rokiem poprzednim oznacza spadek o 0,1 punktu procentowego.

Występując na wiecu w Ruesselsheim, socjaldemokratyczny wicekanclerz i minister spraw zagranicznych Frank-Walter Steinmeier obiecał wsparcie w utrzymaniu zakładów Opla, nie deklarując jednak jakiejkolwiek finansowej pomocy państwa.

Reklama

Chadecka kanclerz Angela Merkel oświadczyła w czwartek w Berlinie na forum stowarzyszenia prasy zagranicznej, iż pomoc publiczna dla Opla i dostawcy części samochodowych Schaeffler/Conti uzależniona jest od przedstawienia przez obie firmy wiarygodnych planów ratunkowych. Jednak na razie nie zaoferowały one niczego, co w opinii rządowych ekspertów "można by było uznać za rzeczowe i rozsądne" - zaznaczyła Merkel.

Natomiast chadecki federalny minister gospodarki Karl-Theodor zu Guttenberg zarzucił w czwartek kierownictwu General Motors, iż nie jest gotowe lub zdolne do przedstawienia spójnego programu ratowania Opla.

Według agencji dpa, w dotychczasowych dyskusjach na temat faktycznych kosztów ewentualnego usamodzielnienia się Opla wymieniano kwotę od 8 do 9 mld euro.