Wiceminister odpowiadał w Sejmie na pytania posłów PiS w sprawie realizacji programu "Dobry start", czyli wyprawek szkolnych. Od 1 lipca wniosek o świadczenie można złożyć online przez portal empatia.mrpips.gov.pl i przez systemy bankowości elektronicznej.

"Można powiedzieć, że program +Dobry start+ ma naprawdę dobry start. W tej chwili mamy 370 tys. wniosków przyjętych drogą online w ciągu zaledwie czterech dni. Żadnych problemów zgłaszanych przez gminy, żadnych problemów w naszych systemach informatycznych" - powiedział Marczuk.

Wiceminister zwrócił uwagę, że rząd starał się przygotować samorządy do obsługi programu "Dobry start". Przypomniał, że uruchomiono akcję informacyjną dla samorządów - przygotowano m.in. dla nich specjalny podręcznik, który miał rozwiać wątpliwości, jak interpretować przepisy.

"Uruchomiliśmy również bardzo szybko infolinię w ministerstwie rodziny, która rozwiewała wątpliwości gmin. Ona jest dedykowana samorządom. Uruchomiliśmy także 16 infolinii w urzędach wojewódzkich, które również odpowiadają na pytania obywateli" - dodał wiceszef MRPiPS.

Reklama

Jak ocenił, za sukces resortu rodziny i pracy można uznać uruchomienie w ciągu dwóch miesięcy kanału bankowego do składania wniosków w ramach programu "Dobry start". Zaznaczył, że taką usługę świadczy już 13 banków.

Marczuk zwrócił uwagę, że samorządy chcą współpracować z ministerstwem, bo "wiedzą i czują, że te pieniądze są potrzebne". Przypomniał, że 80 proc. kwoty, którą samorządy otrzymują na obsługę programu, jest przeznaczonych dla pracowników.

W ramach programu "Dobry start" 300 zł przysługuje niezależnie od dochodu na rozpoczynające rok w szkole dzieci do ukończenia 18. roku życia lub 20. roku życia w razie kontynuowania rozpoczętej przed ukończeniem 18 lat nauki w danej szkole. W przypadku dzieci niepełnosprawnych uczących się w szkole świadczenie przysługuje do ukończenia 24. roku życia (niezależnie od daty rozpoczęcia nauki w danej szkole). Z programu będzie mogło skorzystać 4,6 mln dzieci.(PAP)

autor: Paweł Żebrowski