Stewardessy bez portmonetek

Kilkanaście dni temu American Airlines, drugi co do wielkości przewoźnik lotniczy zdecydował, że bez posiadania karty płatniczej – nie ma znaczenia, czy debetowej, czy kredytowej – nie zapłaci się za nic na pokładzie samolotu.  Pasażer bez karty w portfelu nie ma co myśleć o kupnie słuchawek, przekąsek czy napojów alkoholowych.  
Jak zwracał uwagę Bloomberg, Stany Zjednoczone są coraz bliżej tego, co nazywa się „bezgotówkowymi samolotami”. Chodzi o to, żeby personel pokładowy nie musiał nosić przy sobie gotówki, ani zawracać sobie głowy wydawaniem reszty. Takie bezgotówkowe rozwiązania, poza American Airlines, wprowadziły już Southwest Airlines Co i AirTran Holdings Inc.

Na razie, jak podały American Airlines, pokładowe zakupy płatne tylko kartą będą dotyczyć od najbliższych letnich wakacji lotów na terenie USA oraz między Stanami a Kanadą.
Według danych Bloomberga, większość lotniczych przewoźników w USA sprzedaje obecnie – a nie wlicza w cenę biletu - przekąski i niewielkie posiłki w samolotach na trasach krajowych. US Airways Group Inc. każe płacić za napoje gazowane, wodę i kawę. Zamierza też, podobnie jak JetBlue Airways Corp. , wprowadzić opłaty za poduszki i koce.

Technika i koszt gotówki

Dostawcy rozwiązań dla wydawców kart płatniczych szukają coraz większych możliwości eliminowania gotówki, a dwie największe organizacje wydawców kart, Visa i MasterCard otwarcie deklarują, że ich celem jest zastąpienie gotówki plastikowym pieniądzem. Twierdzą, że obsługa „plastiku” jest tańsza niż obsługa gotówki.
Coraz większe wykorzystywanie kart jest – chyba – nieuniknione.  W połowie ubiegłego roku Visa opublikowała dane ze swojego badania „Sklep Przyszłości”, dotyczącego prognoz dla handlu detalicznego do lat 2012-2015. Okazuje się, że według 50 proc. badanych warunkiem koniecznym dla rozwoju różnych form zakupów obsługiwanych przez samych klientów stanie się wprowadzenie płatności elektronicznych i innych zaawansowanych technologii płatniczych. Sklepy różnie wybierały technologie, ale najczęściej wskazywały na karty płatnicze (z technologicznymi nowinkami) oraz na płatności telefonem komórkowym.

Tak MasterCard jak Visa starają się eliminować gotówkę przy drobnych płatnościach. Temu służy np. prowadzony również w Polsce program płatności bezdotykowych na niewielkie kwoty, w których posiadacz karty tylko zbliża kartę do specjalnego czytnika, nie musi ani wpisywać PINu, ani podpisywać rachunku.
Na razie w Polsce mamy ponad 29 mln różnego rodzaju kart płatniczych (to dane na koniec 3 kwartału 2008, nowszych NBP jeszcze nie opublikował). Każdy posiadacz konta bankowego w zasadzie nie ma wyjścia – i tak dostaje kartę debetową do wypłat z rachunku. A jeśli nie, to można postarać się o kartę przedpłaconą, do której posiadania żadne konto osobiste nie jest potrzebne. Wygląda więc na to, że lepiej przyzwyczaić się do korzystania z kart, szczególnie jeśli wybieramy się w podróż po Stanach Zjednoczonych i Kanadzie i przewidujemy przeloty samolotem.

Od każdej reguły są wyjątki

Z tej ogólnej tendencji rezygnacji z gotówki wyłamuje się Ryainair. Ten tani przewoźnik właśnie poinformował, że może wprowadzić opłaty za korzystanie z toalet w samolotach . Tak przynajmniej mówił w piątek prezes linii Michael O'Leary. Powiedział on telewizji BBC, że być może przy drzwiach do toalet zostaną umieszczone specjalne mechanizmy, otwierające toaletę za funta. "Nie sądzę, by kiedykolwiek w historii ktoś wszedł na pokład samolotu Ryanair nie mając przy sobie funta" - zaznaczył.
Co prawda relacja PAP z tego „wydarzenia”, jakim była informacja szefa Ryanair, nie zawierała informacji o możliwości płacenia kartą, ale być może pomysły tanich linii są kolejnym obszarem, gdzie można przetestować szybko działające karty zbliżeniowe, na wypadek korzystania z samolotów irlandzkiego przewoźnika przez turystów spoza regionu brytyjskiego funta? Organizacje wydawców kart testują już przecież nie tylko karty zbliżeniowe, także połączenie biletów komunikacji miejskiej z kartą płatniczą (np. w Londynie) czy karty z możliwością generowania kodów jednorazowych do bezpiecznych płatności, realizowanych samodzielnie przez klienta.