Unijne pieniądze pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego (RPOWP) na lata 2014-2020. W sumie unijne dofinansowanie wyniosło ponad 39,5 mln zł - powiedział we wtorek podczas podpisania umowy marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński.

Mówił, że to pierwsza umowa na budowę terminala przeładunkowego w ramach RPOWP. W jego ocenie, bardzo ważne jest miejsce, w którym powstanie terminal - w Sokółce, w pasie przygranicznym, niedaleko najważniejszego kolejowego przejścia granicznego w Kuźnicy. Dodał, że to przede wszystkim transport ze Wschodu i - jak zauważył - w strategii województwa jest zapisane, iż Podlaskie jest "bramą na Wschód". "Wykorzystujemy ten potencjał" - powiedział Leszczyński.

Zdaniem marszałka, budowa terminala przyczyni się też do uatrakcyjnienia tego obszaru pod względem inwestycyjnym. "Taka inwestycja też przyciągnie inwestorów, poprawi przede wszystkim przepustowość i transport. To są też i miejsca pracy, lepszy rozwój infrastruktury kolejowej, ostatecznie też poprawi bezpieczeństwo" - powiedział.

Inwestycja ma powstać w Sokółce, miejscowości położonej niedaleko przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy. Barter posiada już tam terminale przeładunkowe, ale do tej pory przeładowywał masowe produkty, jak węgiel czy zrębki - mówił dziennikarzom przed podpisaniem umowy członek zarządu firmy Barter SA Zdzisław Łapicz. Dodał, że po przebudowaniu, firma będzie tam przyjmowała już tylko transport kontenerowy z kierunku Wschodniego do Europy Zachodniej, ale też ma ułatwić firmom z regionu oraz innym transport produktów na Wschód.

Mówił, że styk granic Polski i Białorusi, to także styk dwóch układów torowych: toru europejskiego i toru szerokiego. "Cały ten przepływ towarów, który odbywa się między Wschodem i Zachodem musi być tutaj przeładowany na wagony, które mogą dalej transportować te ładunki do Europy Zachodniej" - powiedział Łapicz. Dodał, że intermodalny terminal ma w tym pomóc.

W ramach inwestycji rozbudowane zostanie torowisko oraz przygotowana powierzchnia do składowania kontenerów oczekujących na przeładunek, w tym m.in. wybudowana zostanie hala do czasowego składowania kontenerów. Projekt przewiduje też zakup i instalację urządzeń niezbędnych do obsługi terminalu, a także zakup systemu zarządzania i monitorowania ruchu. Całość ma być gotowa w połowie 2020 roku.

Obecnie - jak poinformował Łapicz - rocznie Barter przeładowuje 1,5 mln ton towarów, 70 proc. wykonuje w ramach usług dla innych firm. Powiedział, że w założeniach nowy terminal w początkowym okresie działalności ma przyjmować dziennie dwa składy pociągów towarowych kontenerowych. Mówił, że jest zainteresowanie firm takim transportem, bo skróci on czas oraz zmniejszy koszty.

Inwestycja będzie wiązała się też ze wzrostem zatrudnienia. Obecnie Barter - jak poinformował Łapicz - zatrudnia 470 osób, w tym 170 zatrudnionych jest w Sokółce. Po zakończeniu inwestycji zatrudnienie ma się zwiększyć o 70 osób. Łapicz mówił, że potrzebni będą specjaliści z zakresu logistyki kolejowej, kolejnictwa, a także informatycy.

Jak mówił na konferencji wicemarszałek województwa podlaskiego Maciej Żywno, samorząd wspiera inwestycje, które przenoszą transport z dróg na kolej. Dodał, że podpisanych zostało kilka umów na rewitalizację właśnie linii kolejowych w regionie.

W czerwcu tego roku podpisano umowy z PKP PLK na modernizację i rewitalizację dwóch linii kolejowych w rejonie Kuźnicy i Sokółki. Łącznie inwestycje są warte ponad 121 mln zł, unijne dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego wynosi 73 mln zł.

W ramach projektu zrewitalizowanych zostanie łącznie 28 km linii kolejowych: Kuźnica Białostocka - Geniusze i Bufałowo Wschód - Bufałowo. W rejonie Sokółki i Kuźnicy powstanie tzw. szeroki tor, czyli linia o szerokości 1520 mm, co ma zwiększyć przepustowość tych linii, głównie dla pociągów towarowych. Prace mają zakończyć się w 2020 roku. Obecnie trwają przetargi na te inwestycje.(PAP)

autorka: Sylwia Wieczeryńska

edytor: Jacek Ensztein