Jak poinformował w poniedziałek Piotr Adamczyk z działu komunikacji i promocji Katowice Airport, liczba obsłużonych w tegorocznym lipcu pasażerów okazała się o 155,5 tys. większa (co przekłada się na wzrost o 28,8 proc.), niż w siódmym miesiącu 2017 r.

Katowicki port lotniczy odnotował w lipcu br. wzrosty w obu segmentach ruchu. Z połączeń rozkładowych skorzystało 304,6 tys. podróżnych (wzrost rok do roku o 24,1 proc.), a z siatki połączeń czarterowych 389,1 tys. osób (wzrost o 32,8 proc.).

Statki powietrzne startowały i lądowały tam rekordowe 4989 razy - o 19,4 proc. więcej, niż w tym samym okresie ub. roku. Średnio każdej doby w lipcu odbywało się ponad 160 startów i lądowań.

W ruchu regularnym najwięcej pasażerów poleciało z Katowic do Londynu-Luton – 32,7 tys. Drugim najpopularniejszym kierunkiem był Dortmund, z którego skorzystało 26,4 tys. osób, a trzecim – Eindhoven z liczbą 13,5 tys. podróżnych. Z połączeń czarterowych najpopularniejsza okazała się Antalya z liczbą 41,5 tys. pasażerów; następnie Burgas (39 tys.) i Bodrum (32 tys.).

Reklama

W obowiązującym od końca marca tegorocznym letnim rozkładzie lotów z pyrzowickiego lotniska dostępnych jest rekordowe ponad 120 kierunków regularnych i czarterowych do 31 państw na czterech kontynentach.

Jak ocenił prezes zarządzającego katowickim lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik, w lipcu br. Pyrzowice potwierdziły swoją dominującą pozycję w Polsce pod względem obsługi ruchu czarterowego. Tomasik podtrzymał też zwiększoną prognozę liczby odprawionych w ciągu tego roku w Katowicach pasażerów – z 4,5 mln (jak oceniano w pierwszych miesiącach br.) do 4,8 mln.

„Znakomite wyniki cieszę i tym bardziej motywują nas do skutecznej realizacji kolejnych inwestycji, które pozytywnie wpłyną na poprawę jakości obsługi pasażerów” - zapewnił Tomasik.

Przypomniał, że jednym z najważniejszych projektów lotniska w najbliższym czasie będzie przygotowywana rozbudowa i całkowita przebudowa obecnego głównego terminalu pasażerskiego B. Fizyczna realizacja tego projektu ma rozpocząć się w przyszłym roku. Jeszcze latem tego roku ma natomiast ruszyć rozbudowa parkingu przed terminalami.

W najbliższym czasie GTL rozpocznie też prace koncepcyjne związane z budową całkowicie niezależnego, wyposażonego w rękawy terminalu pasażerskiego, które pozwolą określić ostateczną skalę inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej.

Obecnie na lotnisku trwa rozbudowa płyty postojowej dla samolotów towarowych. W sierpniu rozpocznie się rozbudowa parkingu nr 1, przed terminalami pasażerskimi. W ramach tego przedsięwzięcia powstanie 600 nowych miejsc postojowych wraz z drogami wewnętrznymi oraz nowym układem wyjazdowym z parkingu z systemem sześciu bramek.

Niezależnie od planów związanych z terminalami, zarządca katowickiego lotniska chce w najbliższych latach przeprowadzić też takie projekty, jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, trzeci hangar techniczny, centralna wartownia, baza paliwowa, rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana ma być też liczba stanowisk postojowych samolotów.

Na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w południowo-wschodniej części portu wyposażana jest zbudowana już nowa wieża kontroli (powinna zostać oddana do użytku operacyjnego na przełomie 2018 i 2019 r.). GTL razem z PAŻP prowadzi też prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej.

W tym roku spółka Chopin Airport Development planuje oddać do użytku powstający na lotnisku hotel Moxy (marka sieci Marriott).(PAP)

autor: Mateusz Babak