Możejki (Litwa), 14.08.2018 (ISBnews) - PKN Orlen podpisał porozumienie o rozszerzeniu współpracy z Kolejami Litewskimi, które rozpoczęły odbudowę torów kolejowych na trasie z Możejek do Renge na Łotwie. Ma ona zakończyć się do końca 2019 r., co może dać Grupie Orlen impuls do kolejnych inwestycji w litewskiej rafinerii - przede wszystkim w proces pogłębiania przerobu ropy, poinformował prezes Daniel Obajtek.
"Dziś rusza odbudowa torów do Możejek, a inwestycja zostanie zakończona do końca 2019 r. Jeżeli strona litewska wywiąże się z tego zobowiązania, a współpraca będzie układać się dobrze, to możemy zasiąść do rozmów na temat 28 mln euro kary nałożonych na Koleje Litewskie przez Komisję Europejską" - powiedział Obajtek dziennikarzom w Możejkach. P
Koleje Litewskie zdeponowały 28 mln euro tytułem kary w KE, ale liczą na obniżenie jej wysokości.
Zgodnie z podpisanym w Możejkach porozumieniem o współpracy, Orlen Lietuva - litewska spółka z Grupy Orlen - zadeklarowała dalsze korzystanie z usług Kolei Litewskich. Jednocześnie podjęto zobowiązanie rozszerzenia kooperacji o przewóz produktów w kierunku granicy z Polską. Orlen Lietuva będzie transportował na tej trasie kilkaset tysięcy ton produktów rocznie. Dzięki temu zwiększy się elastyczność operacyjna Grupy Orlen i bezpieczeństwo paliwowe w regionie państw bałtyckich i Polski, podano w komunikacie.
"Prezesi PKN Orlen Daniel Obajtek i Kolei Litewskich Mantas Bartuska ułożyli wspólnie pierwszą, symboliczną szynę na odbudowywanym odcinku torów z Możejek do łotewskiego Renge. Po 10 latach od jego demontażu, rafineria odzyska najkrótszą drogę dostaw na Łotwę i do Estonii. Zgodnie z deklaracją litewskiego przewoźnika pierwsze ładunki zostaną odprawione już pod koniec przyszłego roku. To szczególnie ważne, ponieważ na północy lokowane jest aż do 20% produkcji z rafinerii w Możejkach" - napisano dalej.
"Podpisana została także druga bardzo ważna umowa ze stroną litewską. Koleje udrożnią nam szlak do Polski, a przewożone będzie tą drogą będzie o kilkaset tysięcy ton diesla więcej niż dotąd. To bardzo dobra i opłacalna umowa, a dzięki temu możemy ograniczyć dostawy z Niemiec czy Białorusi" - wskazał także Obajtek.
Obecnie do Polski trafia rocznie 600 tys. ton diesla z całej produkcji Możejek wynoszącej 6 mln ton diesla i ok. 3 mln ton paliwa. Docelowo Grupa Orlen chce, by te dostawy były zdecydowanie większe, zapowiedział także prezes.
PKN Orlen rozważa również inwestycję w modernizację litewskiej rafinerii. Analizowane są możliwości zwiększenia wydajności rafinerii, co pozwoliłoby jej na efektywniejsze funkcjonowanie, także przy zmiennym otoczeniu makroekonomicznym.
"Te umowy powodują, że znika ryzyko zamknięcia rafinerii w Możejkach, ponieważ opłacalne będą dalsze inwestycje w ten zakład. Myślimy tu głównie o procesie pogłębienia przerobu, dzięki czemu zapotrzebowanie na surowiec - ropę może spaść z 10 mln ton do 8,5 mln ton przy takim samym poziomie produkcji paliw" - powiedział Obajtek.
W lipcu, po przeprowadzonych analizach, zawarty został kontrakt z wybraną firmą na zakup licencji i przygotowanie projektu bazowego instalacji Hydrokrakingu Pozostałości Próżniowej w litewskim zakładzie. Pogłębienie przerobu jest kluczowym elementem zwiększania uzysku paliw z przerabianej tam ropy naftowej.
"Liczymy, że dzięki tym działaniom rafineria zdobędzie większą stabilność. Wynikać to będzie z poprawy marżowości i dochodowości rafinerii. Jesteśmy jeszcze przed procesem wyboru wykonawców, ale chcemy, by inwestycja została zakończona w 2022, może 2023 r." - podsumował prezes.
Orlen Lietuva to jedyna rafineria w krajach bałtyckich. PKN Orlen jest jej inwestorem od 2006 r.; w tym czasie wartość nakładów poniesionych na zakup, modernizację i nowe inwestycji w rafinerii przekroczyły 4 mld USD.
Rynki zbytu Orlen Lietuva to: Litwa (19%), Łotwa (10%), Estonia (8%), Ukraina (10%) oraz rynki morskie (53%), podano w prezentacji.
Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 79,55 mld zł w 2016 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.
(ISBnews)