ANNA BRZOZA
radca prawny w kancelarii Cameron McKenna Dariusz Greszta sp. k
21 maja 2009 r. weszła w życie nowelizacja specustawy o Euro 2012. Czy nowe rozwiązania pozwolą prywatnym firmom włączyć się w przygotowania do mistrzostw?
– Zachowana zostanie zasada, zgodnie z którą spółki celowe należące do Skarbu Państwa lub miast gospodarzy realizują publiczne przedsięwzięcia inwestycyjne związane z Euro 2012. Jednak nowelizacja umożliwia też włączenie inwestorów prywatnych do realizacji inwestycji niepublicznych niezbędnych z punktu widzenia przygotowania mistrzostw Europy Euro 2012. Oznacza to, że niepubliczne przedsięwzięcia inwestycyjne, takie jak np. budowa lub modernizacja centrów pobytowych dla reprezentacji oraz hoteli i hal widowiskowo-sportowych, mogą zostać uznane za przedsięwzięcia Euro 2012.
Reklama
Podstawowym warunkiem skorzystania z tej szansy jest jednak zamieszczenie konkretnej inwestycji w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów?
– Zgadza się. Inwestorzy prywatni mają szansę skorzystania z przyspieszonych procedur administracyjnych zgodnie z ustawą o Euro 2012, jedynie gdy ich inwestycje zostaną ujęte w wykazie przedsięwzięć Euro 2012, zawartym w rozporządzeniu Rady Ministrów z 12 października 2007 r. w sprawie wykazu przedsięwzięć Euro 2012.
Na jakich zasadach inwestycja jest zamieszczana w tym wykazie?
– Ustawa o Euro 2012 nie określa szczególnych kryteriów, na podstawie których inwestycje niepubliczne byłyby uznane za przedsięwzięcia Euro 2012, z wyjątkiem ogólnego kryterium niezbędności do przeprowadzenia turnieju Euro 2012. Nie reguluje również sposobu, w jaki inwestorzy prywatni mogą zgłaszać wnioski o ujęcie danej inwestycji w wykazie przedsięwzięć Euro 2012 realizowanych na zasadach określonych w ustawie.
Jak zatem wyglądała dotychczasowa praktyka wpisywania inwestycji do rozporządzenia?
– Miasta gospodarze Euro 2012 przedkładały spółce celowej PL.2012 swoje propozycje inwestycji, które powinny być uznane za przedsięwzięcia Euro 2012. A zatem szansą zaklasyfikowania np. inwestycji hotelowej jako przedsięwzięcia Euro 2012 był kontakt z miastami gospodarzami rozgrywek oraz zaprezentowanie im inwestycji z perspektywy wymogów Euro 2012. Następnie PL.2012 weryfikowała propozycje oraz opiniowała je dla Ministerstwa Sportu i Turystyki, które przygotowuje projekt nowelizacji rozporządzenia. Zgodnie z zapewnieniami ministerstwa procedura ta ma wyglądać podobnie dla projektów prywatnych. Właściciel projektu powinien zgłosić go do Ministerstwa Sportu i Turystyki, które wspólnie ze spółką PL.2012 dokona weryfikacji przedsięwzięć, w szczególności pod kątem wymagań UEFA. Rekomendacja co do wpisania danego projektu do wykazu przedsięwzięć Euro 2012 przedkładana jest Radzie Ministrów, a ta zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o Euro 2012, w drodze rozporządzenia ustali nowy wykaz przedsięwzięć Euro 2012.
Z jakich udogodnień będzie miał szanse skorzystać inwestor prywatny, którego inwestycja będzie miała status przedsięwzięcia Euro 2012?
– Może liczyć na przyspieszenie procedur administracyjnych, poza oczywiście procedurami wywłaszczenia, które ze swojej natury są jedynie zastrzeżone na realizację celów publicznych. Przykładowo ze względu na brak miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, które umożliwiłyby inwestorom sprawne uzyskiwanie pozwolenia na budowę, ciągle jednym z koniecznych etapów procesu inwestycyjnego jest uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy. Postępowanie o wydanie decyzji o warunkach zabudowy często prowadzone jest przed organami przez kilka miesięcy. W przypadku jednak, gdy inwestycja jest przedsięwzięciem Euro 2012 ujętym w rozporządzeniu, inwestor może złożyć wniosek do wojewody o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012. Decyzja ta powinna być wydana w ciągu jednego miesiąca i zastępuje decyzję o warunkach zabudowy.
PODSTAWA PRAWNA
● Ustawa z 3 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (Dz.U. nr 68, poz. 575).