Siła chińskiego rynku pojazdów – w I półroczu ich sprzedaż zwiększyła się o 18 proc., do 6,1 mln sztuk – zadziwiła analityków, przedstawicieli rządu, a nawet krajowych producentów, z których wielu ma trudności z produkowaniem takiej liczby pojazdów, na jaką jest popyt. Niektórzy dealerzy informują o braku samochodów, a zachodni wytwórcy, tacy jak Volkswagen i General Motors, musieli dla sprostania popytowi gwałtownie zwiększyć produkcję.
Przemysł samochodowy skorzystał z ogłoszonych w styczniu przez rząd wakacji podatkowych oraz subsydiów, związanych z zakupem nowych pojazdów na terenach rolnych. Analitycy twierdzą jednak, że silny wzrost sprzedaży dotyczy także pojazdów nieobjętych programami rządowymi. Uważa się, że na wzrost popytu wpłynęło także zwiększenie akcji kredytowej banków. W zeszłą środę podano, że w I półroczu nowe kredyty wzrosły w skali roku o 201 proc., a ich kwota odpowiadała 150 proc. wszystkich kredytów w 2008 roku.
Wprawdzie pożyczki na kupno samochodów nie wzrosły – większość Chińczyków kupuje je za gotówkę – ale zwiększona płynność skłania przedsiębiorstwa do generalnie większych zakupów, także samochodów. Zdaniem Mike’a Dunne’a z motoryzacyjnej firmy doradczej w Szanghaju, JD Power, istotnym czynnikiem wzrostu sprzedaży samochodów jest także generalnie korzystny stan nastrojów konsumentów. – Rząd usilnie przekonuje, że kryzys finansowy koncentruje się w USA, i że Chiny mimo to radzą sobie dobrze – mówi Mike Dunne.
Reklama
JD Power skorygowała ostatnio – z 5,8 do 7 mln sztuk – swoje przewidywania tegorocznej sprzedaży aut w Chinach i twierdzi, że możliwa jest dalsza podwyżka tych prognoz. Według agencji Sinhua, w czerwcu sprzedaż wszystkich pojazdów wzrosła w Chinach o 36 proc. Był to czwarty kolejny miesiąc, w którym liczba sprzedanych pojazdów przekroczyła 1,1 mln. Stowarzyszenie Indyjskich Producentów Pojazdów Samochodowych podaje, że w czerwcu sprzedaż aut wzrosła w Indiach o 7,8 proc.
Według natomiast mieszczącego się w Moskwie Stowarzyszenia Biznesu Europejskiego w Rosji zanotowano w czerwcu spadek sprzedaży aut o 56 proc. (w ujęciu rocznym). Silny rynek chiński to rzadki w dzisiejszych czasach promień optymizmu dla działających już w tym kraju zachodnich producentów samochodów, takich jak ChinaFiat. W zeszłym tygodniu firma ta podpisała z Guangzhou Automobile Group porozumienie o uruchomieniu w Chinach od 2011 roku produkcji samochodów i silników.