Skorygowali tym samym lipcowe szacunki, które mówiły o 8,5 proc. Wartość wydatków na świecie skurczy się więc do 444,8 mld dol.

– Korekta to efekt nowych informacji o słabym I półroczu – tłumaczy Jakub Potrzebowski, prezes ZenithOptimedia w Polsce.

Region Europy Środkowej i Wschodniej ucierpiał w tym okresie najbardziej – wydatki reklamowe spadły tu aż o 21 proc. Zdaniem ZOG to największy spadek na świecie, choć w II połowie roku sytuacja jest już lepsza.

– Od początku II półrocza napływają pozytywne sygnały od wydawców. Można założyć, że w podsumowaniu II połowa roku wypadnie lepiej – dodaje Jakub Potrzebowski.

Kryzys mocno daje się we znaki globalnym koncernom medialnym. Średni spadek przychodów największych z nich, jak Time Warner, News Corp. czy Mediaset, wyniósł 13,1 proc. Jedynym, który w tym czasie zwiększył przychody, jest Google, żyjący z reklamy w wyszukiwarce. Wzrosły one o 4 proc.

Wydatki na reklamę w internecie globalnie wzrosną w tym roku według ZOG o 9,2 proc. Pozostałe media będą tracić. Do 2011 roku wydatki na reklamę w dziennikach mają być o 25 proc. niższe niż w roku 2007. W magazynach – o 28 proc. Telewizja, outdoor i kino odbiją się w przyszłym roku, radio – w 2011.