Na rosyjskim rynku rozpoczyna się wielka wojna o... kwas chlebowy. Jego rodzimi producenci będą zwalczać zachodnie koncerny, takie jak Coca-Cola, które także rozpoczęły produkcję narodowego napoju Rosjan.

Deka, drugi największy producent popularnego w Rosji kwas chlebowego, może sprzedać pakiet ok. 25 proc. udziałów. Chce w ten sposób pozyskać pieniądze na zwalczanie konkurencji na rodzimym rynku.Głównymi konkurentami są Coca-Cola oraz Baltika Breweries należące do Carlsberga.

Deka chce zagrać na uczuciach patriotycznych żeby skusić klientów do kupna swojego kwasu chlebowego Nikola. Nowo wprowadzony podatek na piwo może także zachęcić konsumentów do przerzucenia się na coś lżejszego.

Kwas chlebowy jest robiony ze słodu lub chleba, może zawierać cukier, sok brzozowy lub owoce. Jest naturalnie gazowany i zawiera śladowe ilości alkoholu.

Jak powiedział Bloombergowi prezes Deki Andrei Mansky, celem firmy jest bycie liderem rosyjskiego rynku, który jednak jest bardzo konkurencyjny, a Coca-Cola i Baltika mają duży potencjał rozwoju. Jednak jest o co walczyć. „Oczekuje się, że sprzedaż kwasu chlebowego w Rosji będzie wzrastać o 15 proc. rocznie przez następne 5 lat. W 2015 roku poziom sprzedaży wyniesie miliard dolarów” – powiedział Mansky.

Reklama

Carlsberg rozpoczął produkcję kwasu w tym roku, a Coca-Cola w kwietniu 2008, pod marką Kruzhka & Bochka, czyli „Kubek i Beczka”. Na dzień dzisiejszy Deka ma 31 proc. rynku Coca-Cola, największy producent napojów bezalkoholowych na świecie, oraz Baltika mają łącznie około 10 proc.

Marka Nikola powstała w oparciu o nazwę “Coca-Cola”. Slogan reklamowy Deki brzmi „Kwas to nie Cola – pij napoje Nikola”.

"Kwas chlebowy jest narodowym napojem rosyjskim i jest produkowany co najmniej od tysiąca lat" – powiedział Mansky. W tym właśnie upatruje on sukcesu swojego napoju. Także walka z alkoholizmem zapowiedziana przez prezydenta Rosji może wspomóc branże napojów bezalkoholowych. Dmitrij Miedwiediew walczy z alkoholizmem poprzez m.in. potrojenie podatków na piwo i zakaz jego sprzedaży w kioskach.